Ny milstolpe för Semmeringtunneln – kontrakt klart för fasta spår

ÖBB-arbetare inne i Semmering-bastunneln. Foto: ÖBB
ÖBB-arbetare inne i Semmering-bastunneln. Foto: ÖBB

Arbetet med Semmering-bastunneln i Österrike går in i en ny fas. Ett viktigt steg har nu tagits i byggandet av den 27,3 kilometer långa tunneln mellan Gloggnitz och Mürzzuschlag, när kontraktet för installationen av den fasta spåranläggningen är klart. Uppdraget, värt 76 miljoner euro, har efter en EU-omfattande upphandling tilldelats arbetsgruppen bestående av Rhomberg Sersa Rail Group och PORR Group.

Arbetet inleds 2027

Den fasta spåranläggningen omfattar både tillverkning och montering av de betongplattor som utgör underlaget för järnvägsspåren i tunneln. Arbetet i själva tunneln är planerat att inledas i april 2027. Dessförinnan ska den inre tunnelbeklädnaden och stora delar av den tekniska utrustningen vara färdigställda.

ÖBB: Erste Röhre des Semmering-Basistunnels komplett fertig gegraben -  Presseinfos - ÖBB

Första rörgenombrott. Foto: ÖBB

ÖBBSedan det sista genombrottet i november 2024, då alla tunnelborrningar avslutades, har fokus legat på att färdigställa tunnelns inre betongbeklädnad. Nästan 50 kilometer av totalt knappt 55 kilometer i de två parallella tunnelloppen har redan gjutits.

Teknisk utrustning kommer först

Den fasta spåranläggningen är en viktig del av den färdiga infrastrukturen, men föregås av installationen av den tekniska utrustningen. Även den är det samma entreprenadgrupp som ansvarar för – ett kontrakt de tilldelades redan sommaren 2024. Installationerna inleds sommaren 2025.

När alla system är på plats kommer tågen att kunna trafikera Semmering-bastunneln från år 2030. Då förväntas den bli en central del av den moderniserade järnvägsförbindelsen genom sydöstra Alperna.

Sydsträckan – en del av Europas framtida järnvägsnät

Semmeringtunneln är ett nyckelprojekt inom den så kallade sydsträckan, en del av den baltisk-adriatiska transportkorridoren som sträcker sig från Polen till Italien. Österrikes järnvägsinfrastrukturbolag ÖBB-Infrastruktur AG arbetar för närvarande med över 100 projekt längs denna sträcka.

Sammantaget moderniseras 200 kilometer järnväg, 170 kilometer byggs helt nya, varav 80 kilometer består av tunnlar och 150 nya broar konstrueras. Mer än 5 000 personer är involverade i arbetet.

När utbyggnaden är klar kommer restiderna mellan viktiga knutpunkter att minska betydligt. Till exempel ska det då gå att resa mellan Wien och Klagenfurt på 2 timmar och 40 minuter, och mellan Graz och Klagenfurt på bara 45 minuter. Resan går över 470 kilometer, genom nya stationer och med höghastighetståg som passerar både Semmering och Koralpe.

Stora investeringar för framtidens transporter

Projektet på sydsträckan inkluderar flera stora infrastruktursatsningar, bland annat:

– Utbyggnad av Nordbanan
– Förbättringar av förbindelsen Wien–Bratislava
– Den nya centralstationen i Wien
– Godsterminalen Wien Süd
– Utbyggnad av Pottendorfbana
– Byggandet av Semmering-bastunneln
– Åtta moderniserade stationer mellan Bruck an der Mur och Graz
– En ombyggd centralstation i Graz
– Den nya Koralmbanan, 130 kilometer lång

Tillsammans lägger dessa projekt grunden för ett mer effektivt och hållbart resande och godstransporter genom Alperna – och vidare genom hela Centraleuropa.

Källa: LOK-report