RMD demonstrerar urspårningssystem vid internationell testkonferens i USA

Den 135 kvadratmeter stora anläggningen etablerades redan 1971 och hette tidigare ”High-Speed Ground Test Center”. RMD  kommer här att demonstrera både plattform, sensorer och urspårnings-detektion i ett fullskaligt
urspårningstest. Foto: Pressbild Railway Metrics and Dynamics
Den 135 kvadratmeter stora anläggningen etablerades redan 1971 och hette tidigare ”High-Speed Ground Test Center”. RMD kommer här att demonstrera både plattform, sensorer och urspårnings-detektion i ett fullskaligt urspårningstest. Foto: Pressbild Railway Metrics and Dynamics

Den 7–8 oktober 2025 genomförs den tredje upplagan av ”TTC Conference and Tour” i Pueblo, Colorado. Företaget Railway Metrics and Dynamics är särskilt inbjudet att medverka och kommer under evenemanget att visa upp sin teknik för urspårningsdetektion i ett fullskaligt test.

Om anläggningen

Transportation Technology Center (TTC) är en testanläggning för järnvägsteknik belägen i Colorado. Anläggningen omfattar 135 kvadratkilometer och har varit i drift sedan 1971. Den hette tidigare High-Speed Ground Test Center men bytte namn 2022 när det amerikanska företaget ENSCO tog över driften på uppdrag av den federala järnvägsmyndigheten FRA. FRA äger anläggningen.

TTC är en av de största och mest avancerade testmiljöerna för järnvägssektorn och används för forskning, utveckling och tester av både infrastruktur och fordon.

TTC Conference and Tour

Evenemanget består av två dagar. Första dagen innehåller tekniska föredrag, organiserade möten och nätverkande mellan aktörer från myndigheter, industri och akademi inom transportområdet. Den andra dagen omfattar demonstrationer av spårgående utrustning samt guidade visningar av testanläggningarna.

Demonstration av urspårning

Under den andra dagens program genomförs ett kontrollerat tågurspårningstest där Railway Metrics and Dynamics demonstrerar sina PMU-sensorer, systemet för urspårningsdetektion och applikationen MyTrain, som ger realtidsvarningar till lokförare.

Efter demonstrationen kommer företaget att redovisa insamlad data, beskriva systemets funktion samt diskutera framtida utvecklingsplaner.

Enligt arrangören är det ovanligt att genomföra fullskaliga urspårningstester eftersom de normalt är både tekniskt krävande och kostsamma. I detta fall används testet för att både visa upp tekniken och lyfta fram anläggningens kapacitet.

– USA har världens största godstrafiknätverk Att få chansen att visa upp vår teknik inför beslutsfattare från hela världen är en fantastisk möjlighet Potentialen för RMD på den amerikanska marknaden är enorm och det här är en stor möjlighet för oss, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics

Testområden och faciliteter vid TTC

Vid Transportation Technology Center bedrivs tester inom flera områden:

Höghastighets- och konventionell järnväg – Testning av spår, signaler, fordon och säkerhetssystem
Godstransporter – Forskning om slitstyrka, kapacitet och energieffektivitet
Säkerhetstester – Krocktester, simulering av urspårningar och nödsystem
Miljö- och klimattester – Utvärdering av material i extrema väderförhållanden

Exempel på testanläggningar:

High Tonnage Loop (HTL)
En testbana för långvariga slitagetester av spår och fordon. Används för att studera spårförslitning och hjulprofiler under tung trafik.

Rail Dynamics Laboratory (RDL)
Ett laboratorium för testning av krafter som påverkar fordon och infrastruktur, inklusive dynamisk belastning och vibrationer.

Precision Test Track (PTT)
En testbana med hög precision för utvärdering av spårstabilitet och höghastighetsprestanda.

Impact Test Facility
En anläggning för krocktester med simulering av olycksscenarier för fordon och infrastrukturelement.

Security and Emergency Response Training Center (SERTC)
Ett center för utbildning inom säkerhet och nödlägeshantering, särskilt riktat till myndigheter.