Det svenska lokleasingföretaget Nordic Re-Finance fortsätter sin expansion längre söderut. Efter att ha etablerat sig på den danska marknaden 2022 och den polska marknaden 2023 är nästa land Ungern.
Det ungerska statligt ägda MAV Rail Tours kommer att leasa två klass ME-lok från företaget på lång sikt, varav det första loket, ME-1517, levererades den 27 juli. Även om det blir det första klass ME-loket i Ungern, har landet en historia med Nohab-föregångare som är ganska lika det Henchel-tillverkade ME-loket.
Ordförande och VD för Nordic Re-Finance, Sven Engquist, säger:
– Klass ME är en mycket mångsidig flotta och ett utmärkt alternativ till att köpa nya tunga diesellok. Sedan vi övertog flottan från DSB har lokomotiven huvudsakligen använts för godstrafik, men potentialen att använda dem för passagerartrafik är stor, och Ungern är en fantastisk marknad som vi ser fram emot att utforska ytterligare.
Verkställande direktör för MAV Rail Tours, Norbert Schvéd, är entusiastisk över den nya flottan:
– Klass ME kommer att bli ett utmärkt tillskott till vår växande passagerartrafik. Det första loket kommer självklart att gå direkt till verkstaden för installation av det ungerska tågkontrollsystemet och för att lackeras i MAV färgschema. Vi har redan påbörjat godkännandeprocessen mot NSA och ser fram emot att få loket i passagerartjänst så snabbt som möjligt.
Leasingföretaget har en flotta på 161 järnvägsfordon, varav 154 är lokomotiv. Ungern blir det sjätte landet där företaget är verksamt, efter Sverige, Norge, Danmark, Polen och Schweiz.