Enligt Railcares helårsrapport för januari-juni 2024 uppnådde bolaget en rekordhög nettoomsättning på 179,8 MSEK under det andra kvartalet, en ökning med 24,3 procent från föregående år. Trots framgångar i Sverige står Railcare inför utmaningar i Storbritannien med låga volymer och en osäker framtid.
För de första sex månaderna av året rapporterade företaget en nettoomsättning på 309,2 MSEK, en ökning med 20,9 procent. Rörelseresultatet uppgick till 29,6 MSEK och resultatet per aktie var 0,78 SEK.
De har nyligen ingått ett avtal om att förvärva 40 procent av aktierna i det nya lokuthyrningsföretaget AC Finance AB. Detta förvärv är en del av Railcares strategi att förbättra miljöprestandan och säkerställa tillgång till moderna lok.
Trots framgångar i Sverige och fortsatt efterfrågan på tjänster, står företaget inför utmaningar på den brittiska marknaden, där volymerna är låga och den framtida planeringen är osäker.
VD-kommentar av Mattias Remahl – Sammanfattning:
Under andra kvartalet uppgick nettoomsättningen till 179,8 MSEK (144,7) och rörelseresultatet till 15,8 MSEK (14,9), med en rörelsemarginal på 8,8%. Omsättningen nådde rekordnivåer tack vare hög aktivitet i Entreprenad Sverige och Transport Skandinavien efter vintern. Den lägre marginalen beror på svaga volymer i Storbritannien.
I Sverige har entreprenadverksamheten haft rekordvolymer, delvis tack vare ett stort ballastbytesprojekt nära Västerås. Efterfrågan på tjänster är hög, vilket ökar järnvägstillgängligheten på sikt. Lining-verksamheten och transportverksamheten för LKAB och Kaunis Iron har gått enligt plan. Försenade TB-lok har färdigställts i Långsele.
I Storbritannien har volymerna varit låga och planeringen för den nya CP7-perioden innebär reella nedskärningar i underhållsmedel. Diskussioner pågår med Network Rail om framtida utveckling.
Railcare har köpt 40 procent av aktierna i AC Finance, som möjliggör tillgång till miljövänliga lok, vilket stödjer den gröna omställningen och framtida affärsmöjligheter.