Varbergs nya station växer fram

Dubbelspår läggs i norra tråget bredvid plattformen. Foto: Foto: Implenia Sverige AB

Trafikverket fortsätter arbetet med att utvidga Västkustbanan i Varberg. Projektet innefattar byggnation av dubbelspår genom staden och en tunnel under centrum. I dagsläget är arbetet bland annat igång med att lägga spår i det nya stationsområdet.

I Varberg har Trafikverket arbetat intensivt i vinter och i vår och nu är mycket av arbetet färdigt. Det är nu möjligt att se hur det kommer se ut i Varberg med tunnel, tråg, dubbelspår och ny station.

En del av projektet är att nio kilometer dubbelspår mellan Varberg och Hamra och en tre kilometer lång tunnel under Varbergs centrum. När allt är klart kommer det nya stationsområdet ha nedsänkta plattformar, och en ny godsbangård och fem broar.

b
Trappan ner till plattformen, hisschaktet skymtas bakom gång- och cykelbron. Foto: Implenia Sverige AB
b
Trappan som förbinder stationsområdet med plattformen byggs. Foto: Implenia Sverige AB
b
Arbeten med trappan från gång- och cykelbron pågår. Foto: Implenia Sverige AB
b
Hissen till stationsområdet kommer att vara åtkomlig från plattformen. Med glas runtom syns utsikten. Foto: Implenia Sverige AB

Ny Godsbangård i Lassabacka

I Lassabacka, norr om Varbergs centrum, byggs en ny godsbangård som ska ersätta den nuvarande anläggningen i centrum. Syftet är att minska buller från järnvägen och öka kapaciteten genom en större anläggning med direkt anslutning till Varbergs hamn. Godsbangården förväntas vara klar och i bruk under 2024.

Tunnelns Södra Mynning i Breared

Tunnelprojektet i Varberg omfattar också en södra mynning i Breared, mellan Västkustvägen och Österleden. Här kommer tunneln att gå över till en kort betongtunnel innan dubbelspåret fortsätter i ett betongtråg mot Hamra. Betongtunneln och tråget är cirka 300 meter långa. Arbetet i Breared ska vara färdigt under 2024.

Källa: Trafikverket