På InnoTrans 2024, i Berlin, kommer de senaste innovationerna inom järnvägsindustrin att ställas ut. Den internationella mässan, som hålls vartannat år, erbjuder i år en presentation av över 110 fordon samt 220 världspremiärer och en inblick i framtidens transportteknologi.
InnoTrans 2024 på Berlin Exhibition Grounds blir en viktig mötesplats för järnvägstransportens framtid. Evenemanget, som pågår mellan 24 och 27 september, samlar över 2 900 utställare från 59 länder på en yta av 200 000 kvadratmeter.
Järnvägsspår och utomhusutställningar är centrala inslag under mässan. Över 110 fordon, från höghastighetståg till underhållsfordon, presenteras på 3 500 meter spår. Siemens Mobility visar upp sitt höghastighetståg Velaro, anpassat för extrema väderförhållanden i Egypten. Även Alstom och Stadler deltar med nya fordon som adresserar olika behov inom modern järnvägstransport.
Stadler introducerar sitt nollutsläppståg RS ZERO, vilket möjliggör bränslecellsdriven eller batterielektrisk transport på sidolinjer. Hitachi Rail, CRRC och Hyundai Rotem visar upp energieffektiva och bränslecellsdrivna lösningar, vilket signalerar en stark inriktning mot hållbar transport.
Vossloh Rolling Stock bidrar med sin hybridlokomotivlösning Modula BFC. Lokomotivet representerar en flexibel transportlösning för olika järnvägslinjer. Bland andra utställare finns DB Bahnbaugruppe och DB Engineering & Consulting, som visar sin 360° multi-sensorplattform, ett steg mot digitalisering av järnvägsinfrastruktur.
Totalt presenteras cirka 220 världsinnovationer inom områden som järnvägsteknik och infrastruktur. Bland dessa finns batterielektriska och bränslecellsdrivna lokomotiv samt nya AI-baserade tidtabellssystem.
Mässan erbjuder även guidade turer där besökare får se några av de mest banbrytande innovationerna på nära håll. Turen varar 90 minuter och hålls på både tyska och engelska.