Göteborgs stadsbild förändras nu med de nya långa spårvagnarna. Den första av Västtrafiks sextio nya, förlängda spårvagnar är tolv meter längre än de nuvarande och kan rymma nästan dubbelt så många resenärer.
I september 2021 beställde Västtrafik fyrtio nya längre spårvagnar från tillverkaren Alstom. Året därpå tillkom ytterligare tjugo vagnar. Den första av dessa nya spårvagnar anländer till Göteborg från Alstoms anläggning i Bautzen, Tyskland.
– Det här är ett stort steg framåt i vår satsning på att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg. Med 60 nya, längre och fullt ut tillgängliga spårvagnar gör vi det ännu enklare för våra resenärer att ta sig till sina jobb, skolor och aktiviteter på ett hållbart sätt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Spårvagnarna, som är av modellen M34, kommer att genomgå ett omfattande testprogram i Tyskland innan de levereras. Tester fortsätter på Göteborgs Spårvägars depå innan vagnarna sätts i ordinarie trafik i december.
– För Göteborgs Spårvägar är ankomsten av den nya spårvagnen en viktig milstolpe. Det är den vagnstypen som kommer att lösa många av de utmaningar som kollektivtrafiken i Göteborg står inför i framtiden, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs Spårvägar.
Resterande spårvagnar levereras successivt till Göteborg fram till 2026.
– Vi är väldigt glada att nu leverera den första nya och längre spårvagnen till Västtrafik. Det är en spårvagn med stor kapacitet tack vare sin generösa längd. Som alltid när man bygger avancerade fordon är produktionsprocessen en resa i sig, och vi har haft ett mycket gott och nära samarbete med Västtrafik genom alla steg. Nu ser vi fram emot att fortsätta leverera resten av flottan, säger Björn Asplund, Customer Director på Alstom.
Ursprungligen var planen att spårvagnarna skulle levereras i april, men materialförseningar och vägarbeten i Tyskland har försinkat leveransen.