Enligt Mitti har både resenärer och facket efterlyst tågvärdar på Roslagsbanans nya tåg, och nu utreder regionen om dessa kan bli en del av framtiden för den nya tågflottan som rullat i knappt ett år.
När Roslagsbanan fick sina nya tåg hösten 2023, var det utan de tågvärdar som fortfarande är kvar på de äldre tågen. Beslutet motiverades med att lokförarna, med stöd av kameror och klämlister som reagerar vid hinder, skulle klara resorna utan tågvärdar. Detta mötte kritik från bland annat Seko, som uttryckte oro över ökat ensamarbete på de nya tågen, enligt Mitti.
För närvarande gäller beslutet om att inte använda tågvärdar tills vidare, men i våras återkom frågan till trafiknämnden. Nämnden har uppdragit åt förvaltningen att skyndsamt utreda behovet av tågvärdar på de nya tågen.
Enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm, följs situationen upp varje månad för att bedöma trafiksäkerhet, arbetsmiljö och resenärernas synpunkter. Om några allvarliga ärenden uppstår rapporteras de omgående mellan de månatliga avstämningarna, berättar hon för Mitti.
Uppföljningarna hittills har visat att resenärernas upplevda trygghet är på samma nivå som tidigare och att trafiksäkerhetshändelserna inte har ökat. Natalie Nordenswan understryker att det är positivt att det inte har blivit sämre, skriver Mitti.
För de förare som upplever otrygghet erbjuds extra utbildning i att hantera den nya tekniken. De äldre tågen kommer fortsatt att ha tågvärdar, och regionens plan är att fasa ut x10p-tågen senast 2031 när deras tekniska livslängd bedöms vara slut.