Från och med den 15 december 2024 upphör SJ med sin regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala. Beslutet grundas på ekonomiska förluster och ökande konkurrens från skattefinansierad trafik.
Linjen mellan Stockholm och Uppsala har länge varit en av landets mest trafikerade. SJ har fram till nu erbjudit arton avgångar dagligen i varje riktning, en minskning från över fyrtio avgångar för några år sedan. Samtidigt har Mälardalstrafik, under varumärket Mälartåg, utökat sin trafik från två till 23 avgångar per dag sedan 2021. SL har också förlängt sin pendeltågstrafik till Uppsala. Detta har resulterat i att majoriteten av trafiken på sträckan nu är skattesubventionerad.
För SJ har det blivit omöjligt att driva trafiken utan betydande ekonomiska förluster. Företaget rapporterar årliga förluster på över 50 miljoner kronor för linjen och har därför beslutat att avveckla sin trafik.
Försök har gjorts att hitta en lösning i dialog med Mälardalstrafik, där SJ skulle fortsätta köra vissa avgångar på uppdrag av regionen. Dessa förhandlingar har dock inte lett till en överenskommelse, vilket har tvingat SJ att ta detta steg.
SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.
Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.
Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.