Alstom har framgångsrikt genomfört dynamiska tester av det europeiska tågsignalsystemet ETCS på Govia Thameslink Railways Great Northern Class 387/1-tåg i Storbritannien. Detta markerar ett viktigt steg framåt i införandet av digitala signaler i förarhytter på Storbritanniens östkustbana.
Det dynamiska testet innebar att man utrustade tåget 387101, som tillhör den populära Electrostar-serien av pendeltåg, med ETCS-teknologi. Electrostar-tågen tillverkades av Alstom mellan 1999 och 2017, och detta specifika tåg är det första i sin klass som genomgår denna uppgradering, vilket gör det till den första större pendeltågsflottan i Storbritannien med digitalt signalsystem.
Digitalt signalsystem testas på brittiskt passagerartåg
Denna utveckling banar väg för en bredare implementering av teknologin i hela Storbritanniens Electrostar-flotta och på andra tåglinjer.
– Vi är stolta över att ha tillhandahållit den avancerade teknologin och expertisen som behövs för att uppgradera Class 387-flottan, vilket banar väg för en ny era av säkrare, effektivare och mer hållbara järnvägsresor, säger David Maddison, regional direktör för Alstoms division för digitala och integrerade system (D&IS).
– Alstom är fast beslutet att driva den digitala järnvägsrevolutionen framåt i samarbete med partners över hela industrin, för att säkerställa att både passagerare och godstransportörer drar nytta av förbättrad prestanda och tillförlitlighet.
Omfattande tester vid Alstoms anläggning
Uppgraderingen av 387101 genomfördes vid Alstoms Litchurch Lane-anläggning i Derby, Storbritanniens största fabrik för rullande materiel. Processen inkluderade statiska elektriska tester av det ombordvarande ETCS-systemet, känt som Atlas 3, samt låg-hastighetstester av Eurobalise-antennen och odometrisystemet, vilka är avgörande för att exakt fastställa tågets position.
De dynamiska testerna genomfördes vid Network Rails Rail Innovation and Development Centre (RIDC) i Melton Mowbray. Under denna testfas samarbetade Alstom nära med Network Rail, Govia Thameslink Railway (GTR) och Porterbrook, som äger Class 387-flottan.
– Porterbrook är glada över att spela vår roll i att stödja Network Rail och våra branschpartners med leveransen av ECDP. Att slutföra de dynamiska testerna av dessa FiC-enheter är en viktig milstolpe som direkt kan tillskrivas det hårda arbete och nära samarbete som alla inblandade har bidragit med i detta komplexa projekt, säger Ben Ackroyd, operativ chef på Porterbrook.
Fortsatta tester och nästa steg
Efter de framgångsrika dynamiska testerna kommer enheten 387101 nu att genomgå ytterligare prövningar för att samla felfria driftmil och därmed ett viktigt steg i godkännandeprocessen.
Denna milstolpe för brittisk järnväg signalerar en betydande förflyttning mot digitalisering av järnvägsinfrastrukturen, med målet att förbättra säkerheten och effektiviteten på landets järnvägar.
Källa: Rail News