När Gaoming Modern Tram Demonstration Line öppnades i Foshan City, Kina, i december 2019 blev den världens första vätgasdrivna spårvagnslinje. Utrustad med två bränsleceller på 200 kilowatt per vagn, hyllades linjen som en banbrytande innovation inom hållbara transporter. Men nu, efter fyra och ett halvt års drift, har linjen lagts på is utan en plan för när den kan återupptas.
Anledningen till avstängningen, enligt den lokala transportmyndigheten, är att projektet genomgår en ”genomgripande översyn av utrustning och faciliteter”. Än så länge är det oklart om detta gäller själva spårvagnarna eller infrastrukturen.
Stigande kostnader och passagerarbortfall
Enligt rapporter från kinesiska medier har driftskostnaderna för linjen stigit kraftigt. Den Hongkong-baserade tidningen Sing Tao rapporterar att budgeten för linjen nådde 143 miljoner yuan (cirka 21 miljoner dollar) under 2023, långt över de ursprungliga förväntningarna. Trots att projektet från början enbart var avsett att visa upp tekniken har kostnadsökningen satt stor press på linjen. Dessutom har passagerarsiffrorna minskat drastiskt.
Under de första fyra åren transporterade linjen enligt officiella siffror 600 000 passagerare. Dock skedde merparten av resorna under 2020, då i genomsnitt 1 101 passagerare reste per dag. Under pandemin, när resandet var begränsat, sjönk passagerarantalet till endast 578 under 2021, vilket motsvarar drygt en passagerare per dag.
Bränsleförsörjning och tekniska hinder
Det har även framkommit att spårvagnarna hittills drivits med blå vätgas, vilket betyder att den inte har producerats med hjälp av förnybar energi. Flera resenärer har också klagat på att spårvagnens infrastruktur är ineffektiv och otillgänglig, vilket ytterligare bidragit till minskningen i antalet resenärer.
Framtiden för vätgasdrivna transporter
Medan projektet i Foshan har mött utmaningar är det vätgasdrivna transportsystemet långt ifrån dömt. Vätgas ses fortfarande som en viktig lösning för att minska koldioxidutsläpp i transportsektorn, särskilt för tunga och långväga transporter där batteriteknik kan vara mindre effektiv. Flera andra länder och städer, inklusive i Sydkorea, fortsätter att investera i vätgasdrivna spårvagnar och fordon, vilket visar att tekniken fortfarande har potential – trots de problem som projektet i Foshan mött.
Hur länge avstängningen kommer att pågå och om linjen kommer att återupptas återstår att se, men utmaningarna kring kostnader och bristande efterfrågan kommer att vara avgörande faktorer för dess framtid.
Källa: Hydrogen Insight