I ett decennium har ÖBB Rail Cargo Group (RCG) länkat samman ekonomiska centrum i Centraleuropa med de baltiska staterna. Det som började som en specialtransport har utvecklats till en högfrekvent direktförbindelse, som nu spelar en viktig roll för transport av både industriprodukter och kemikalier.
När TransFER Hohenau–Bohumin/Petrovice lanserades för tio år sedan var det främst specialgods som transporterades. Det kunde handla om skördetröskor eller tunnelbanetåg, som skickades i vagnsgrupper tillsammans med tomma koltåg vid stationen i Hohenau. Men med tiden har tjänsten vuxit och breddats. Efter bara några år hade TransFER etablerat en regelbunden trafik med sex tur- och returresor per dag. De första åren dominerades trafiken av koks- och koltransporter samt enstaka specialtransporter, men snart inkluderades även stål, papper och kemikalieprodukter.
Bohumín – nyckeln till framgång
Bohumín, som ligger vid den tjeckisk-polska gränsen, har blivit en central knutpunkt för RCG:s transportnätverk. Här hanteras inte bara transitgods, utan även lokala kunder i det större Ostrava-området servas. Transporter av bland annat skrot, stålcoil och kemikalieprodukter sker via Bohumín, och stationen spelar fortfarande en viktig roll för transittransporter, exempelvis av propangas och långa järnvägsräls.
Hög frekvens och effektiv logistik
TransFER Hohenau–Bohumin/Petrovice erbjuder nu upp till sju tur- och returresor per dag, vilket gör den till en avgörande länk mellan Centraleuropas ekonomiska områden och de baltiska staterna. Den bredspåriga järnvägsanslutningen ger optimala förutsättningar för att transportera gods mellan olika regioner. Förbindelsen fungerar som en knutpunkt mellan Italien, Österrike och Polen, med förgreningar mot Syd- och Sydösteuropa samt Nordösteuropa. RCG erbjuder dessutom heltäckande logistiktjänster, från organisering av transporternas första och sista mil till tilläggstjänster som hantering, lagerlogistik och tullservice.
Järnvägen i de baltiska länderna – en viktig del av transportnätverket
De baltiska staterna – Estland, Lettland och Litauen – har på senare år blivit allt viktigare som transitländer för gods som transporteras mellan Öst- och Västeuropa. Historiskt sett har järnvägen haft en central roll i regionen, och under Sovjettiden byggdes ett omfattande järnvägsnät som fortfarande används idag. Men en av de stora utmaningarna har varit skillnaden i spårvidd mellan de baltiska länderna och resten av Europa. Baltikum använder det bredare spår som är gemensamt med Ryssland, vilket skapar behov av omlastning eller spårbyte när gods transporteras över gränserna till exempelvis Polen.
För att minska dessa hinder har flera infrastrukturprojekt genomförts i regionen. Det mest kända är Rail Baltica-projektet, som syftar till att bygga en standardspårig järnväg mellan de baltiska huvudstäderna och vidare till Polen. Rail Baltica förväntas bli en viktig länk för godstransporter mellan Östersjöområdet och resten av EU. När projektet är klart kommer det att erbjuda snabbare och mer effektiva transporter mellan norra och södra Europa, vilket kan minska beroendet av vägtransporter och bidra till att uppnå EU:s klimatmål.
Ett växande transportnätverk
Med förbindelser som TransFER Hohenau–Bohumin/Petrovice och kommande projekt som Rail Baltica blir de baltiska länderna alltmer integrerade i Europas järnvägsnätverk. Detta är särskilt viktigt för transport av varor som stål, trä och kemikalier, där snabba och pålitliga järnvägsförbindelser kan spela en avgörande roll för att stärka handeln mellan Öst- och Västeuropa.
För att ytterligare öka kapaciteten och minska flaskhalsar vid gränserna har flera moderniseringsprojekt startats i regionen. Dessa inkluderar uppgradering av befintliga järnvägsspår, förbättring av terminaler och utveckling av nya logistikcenter. Samtidigt satsar flera av de baltiska länderna på att utveckla sina hamnar för att kunna ta emot större godsmängder från sjötransporter och distribuera dem vidare med järnväg.
Framtida utsikter
Tioårsjubileet för TransFER Hohenau–Bohumin/Petrovice markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av järnvägstransporter mellan Centraleuropa och Baltikum. Genom att erbjuda flexibla och frekventa transportlösningar har denna förbindelse bidragit till att effektivisera godstransporter i regionen. Med fortsatt satsning på järnvägsinfrastruktur, särskilt i de baltiska staterna, ser framtiden ljus ut för järnvägstransporter i norra och östra Europa.
Den ökade integrationen av de baltiska ländernas järnvägar med resten av Europa kommer sannolikt att leda till en mer hållbar och effektiv transportsektor. För företag som är beroende av snabba och kostnadseffektiva leveranskedjor kan detta bli en avgörande faktor för att minska transportkostnaderna och stärka konkurrenskraften på den internationella marknaden.
Källa: ÖBB / Railway News