En viktig milstolpe för Fehmarn Bält-tunneln uppnåddes nyligen på den tyska byggplatsen när havsvatten från arbetsområdet pumpades in i den norra portalens konstruktion under två dagar. Totalt rörde det sig om cirka 90 000 kubikmeter vatten. Efter ungefär 48 timmar låg den första delen av tunnelns tyska sektion, som tillverkats på land, helt under vatten.
Denna framgång markerar starten för nästa steg i projektet, där den tillfälliga vallen som har skyddat arbetsområdet från vatten nu kan börja monteras ned. Vallen har gjort det möjligt att arbeta torrt vid portalbygget, men nu när den första sektionen är under vatten kan arbetet fortsätta i riktning mot den färdiga anslutningen.
Produktion av tunnelelement på båda sidor
Fehmarn Bält-tunneln kommer att bestå av totalt 89 sektioner, alla tillverkade i en specialanpassad fabrik på den danska ön Lolland. Därifrån sänks de ner på havsbotten mellan Danmark och Tyskland. Förutom dessa element tillverkas också mindre sektioner av tunneln direkt i marken på både dansk och tysk sida, i de så kallade portalbyggena. Denna metod kallas ”öppen byggteknik” och innebär att tunnelkonstruktionen påbörjas ovan mark för att sedan sänkas ner i anslutning till de prefabricerade sektionerna.
På den tyska sidan, vid Puttgarden, har redan 100 meter tunnel färdigställts med denna teknik. De senaste veckorna har förberedelser pågått för att kunna flöda sektionerna med vatten, vilket nu har genomförts enligt plan.
Nästa steg: nedmontering av vallen
Efter att det första tunnelpartiet nu är under vatten, är nästa steg att ta bort den tillfälliga vallen som tidigare har omringat arbetsområdet. För detta arbete kommer stora mudderverk att användas, precis som de som användes när själva tunnelrännan grävdes ut. Dessa mudderverk kommer att arbeta nära kusten vid Fehmarn och lasta sten och annat material från vallen på pråmar. Materialet kommer därefter att transporteras till ett område öster om portalbyggplatsen. Det området är för närvarande fyllt med vatten och fungerar som ett temporärt lagringsområde. Senare kommer materialet att användas för att bygga en permanent kustskyddsbarriär.
Den nya vallen, som kommer att bli cirka 200 meter lång och 4,5 meter hög, ska byggas av cirka 28 000 kubikmeter material från den tillfälliga konstruktionen. Arbetet med att ta bort vallen och bygga det permanenta skyddet beräknas vara färdigt i november 2024. Matthias Laubenstein, projektdirektör vid danska Femern A/S, som ansvarar för byggandet av portaler och ramper på båda sidor av Fehmarn Bält, uttrycker stor tillförsikt inför arbetets fortsatta framsteg.
– Flödet av vatten har gått enligt plan och det är en fantastisk syn att se den första tunnelbiten på den tyska sidan nu ligga under vatten. Detta är ett viktigt steg för att vi senare ska kunna ansluta den nedsänkta tunneln till tunnelportalen vid Puttgarden, säger Laubenstein.
Utvecklingen på den danska sidan
På den danska sidan har arbetet vid portalområdet på Lolland fortskridit enligt tidtabell. Tidigare i år avslutades liknande arbeten vid den danska portalen, och även där flöt allt på utan problem. Den danska delen av Fehmarn Bält-tunneln är nu i ett avancerat stadium, och flera av de prefabricerade tunnelelementen har redan tillverkats och förbereds för nedsänkning i havet.
Fehmarn Bält-tunnelns betydelse och utmaningar
Fehmarn Bält-tunneln, som förbinder Danmark med Tyskland under Östersjön, blir en av världens längsta sänkta tunnlar och sträcker sig över 18 kilometer. Tunneln kommer att erbjuda både väg- och järnvägstransport och därmed förbättra förbindelserna mellan Skandinavien och Centraleuropa. Den förväntas minska restiden avsevärt och öka möjligheterna för handel och transport i hela regionen.
Projektet är dock inte utan sina utmaningar. Förutom den tekniska komplexiteten att bygga en sådan lång tunnel under vatten, har miljöhänsyn och ekonomiska överväganden spelat en viktig roll. Många av de tillfälliga konstruktionerna, som exempelvis dammar och temporära vallar, måste noggrant planeras och genomföras för att skydda det omgivande marina ekosystemet och förhindra eventuella negativa miljöeffekter.
Den tyska sidan av projektet har tagit sig igenom flera utmanande moment, där den senaste bedriften med att sätta det första tunnelpartiet under vatten är en viktig milstolpe. Arbetet på både den danska och tyska sidan förväntas fortsätta enligt plan med nästa steg att sänka de färdiga tunnelelementen i havet och ansluta dem till de tunnelportaler som nu växer fram på båda sidor.
När Fehmarn Bält-tunneln står klar kommer den att omskapa infrastrukturen i regionen och bana väg för snabbare och mer effektiva transporter mellan norra och centrala Europa.
Källa: LOK-Report