Trafikverket har snart installerat sensorer i tusen spårväxlar runtom i Sverige, enligt Elektronik Tidningen. Detta initiativ syftar till att samla in kritisk information om varje spårväxels tillstånd, vilket ska förbättra det förebyggande underhållet och förlänga livslängden på dessa viktiga järnvägskomponenter.
Bakgrunden till denna satsning är ekonomisk. Trafikverket har inte råd att ersätta alla slitna spårväxlar, vilket gör det nödvändigt att förbättra underhållsarbetet för att förlänga livslängden. Varje spårväxel utsätts årligen för i genomsnitt åtta miljoner bruttoton, vilket leder till kraftig förslitning. Sedan 2017 har Trafikverket därför arbetat med att införa sensorer som mäter vibrationer och övervakar spårväxlarnas status. I december 2022 godkände Trafikverket ett system utvecklat av Vossloh Nordic, rapporterar Elektronik Tidningen.
Sensorerna kommunicerar med en molnbaserad tjänst i Frankrike, där informationen bearbetas och tillhandahålls Trafikverket. Tack vare systemet får Trafikverket var tionde minut uppdaterad data om varje spårväxels tillstånd. Informationen gör det möjligt att bedöma behovet av underhållsåtgärder som slipning, svetsning eller ballaststabilisering. Enligt Trafikverkets ansvarige, Arne Nissen, hoppas man att livslängden på spårväxelkorsningarna ska kunna förlängas från 12 till 18 år, vilket skulle ge betydande kostnadsbesparingar.
Den nuvarande installationen omfattar tusen spårväxlar, och det återstår att se om tekniken kommer att implementeras i fler av Sveriges 10 600 spårväxlar. Enligt Elektronik Tidningen bedöms potentialen finnas för att expandera systemet, men kostnaden per sensor spelar en avgörande roll i hur stort systemet kan bli.
Källa: Elektronik Tidningen