Samarbetet mellan Mantena och svenska tågbolag växer. Transitio, Västtrafik och Jönköpings Länstrafik har alla valt att låta sina Itino-tågset underhållas av företaget. Detta innebär att alla svenska ägare av Itino-tåg nu samarbetar med Mantena.
– Mantena har alltid varit lyhörda och flexibla. Alla vi har kontakt med på Mantena är professionella och trevliga att arbeta med. Det är helt enkelt lätt att samarbeta med dem, säger Henrik Unosson, som ansvarar för Itino-tågen hos Transitio.
På Mantenas verkstad i Grorud i Oslo står i nuläget tre Itino Y31-tåg för underhåll.
– Det betyder att samtliga tre ägare av Itino-tågset i Sverige nu är kunder hos Mantena, säger en nöjd Pål Brækken, projektledare på Mantena.
Vid årsskiftet tecknades ytterligare två avtal, ett med Västtrafik och ett med Jönköpings Länstrafik (JLT). JLT valde Mantena efter att Transitio rekommenderat företaget. Magnus Angantyr på Transitio påpekar att Mantena har hanterat både frågor och justeringar på ett tillfredsställande sätt och uppskattar hur Itino-tågen har fått dedikerade spår i verkstaden.
Samarbetet med Västtrafik har också använts som referens för andra projekt, inklusive ett större avtal för uppgradering av Västtrafiks Coradia X61-tågset.
– I förberedelserna till arbetet med våra Itino-tågset har Mantena ställt upp på ett föredömligt sätt, och presenterat lösningsförslag som har bidragit till ett gott resultat. De har också visat flexibilitet under arbetets gång – och har det varit avvikelser, har Mantena prioriterat att hitta en lösning i samarbete med oss, säger Nisse Eriksson, inköpare på Västtrafik.