Pendlingen i Region Uppsala ökar. I stråket Uppsala-Stockholm reser 155 000 invånare över kommungränserna för arbete. Regionen har antagit en ny strategi, Systemanalys 2024, med krav på att färdigställa Fyrspåret Uppsala-Stockholm, öka kapaciteten på Mälarbanan och förbättra E4:an vid Arlanda.
Beslutet fattades på det senaste regionfullmäktige. Trycket på riksdag och regering ökar när 1171 miljarder kronor ska fördelas på infrastrukturen.
– Mälardalsrådets Systemanalys är det samlande dokument med prioriteringar som våra sju regioner lämnar till regeringen och Trafikverket. Med stora pendlingsströmmar måste invånarna kunna lita på hållbara transportlösningar, säger Jenny Lundström, ordförande trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala.
De sju regionerna har enats om prioriteringar som omfattar Fyrspåret Uppsala-Stockholm och förbättringar vid Uppsala central. Systemanalys 2024 godkändes den 25 september och beskriver tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter fram till 2035.
En ny rapport visar att 850 000 pendlare reser över kommungränserna dagligen. Pendlingen mellan Uppsala och Stockholm har ökat med 3 730 personer, eller 34 procent, mellan 2018 och 2022.
Exempel på prioriteringar i Systemanalys 2024:
• Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken
• Infrastrukturprioriteringar kring exempelvis utbyggnad av fyra spår sträckan Uppsala till länsgränsen mot Stockholm och åtgärder för bättre vändkapacitet, uppställning av tåg, samt serviceplattformar vid Uppsala central
• Helhetsperspektiv med synliggörande av storregionala stråk och behov av systemövergripande investeringar
• Politiska ställningstaganden kring exempelvis Gotlands tillgänglighet, avvecklad stationsavgift vid Arlanda C och höjt tak för trimningsåtgärder
• Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper
Källa: Mälardalsrådet