Huvudlinjetester har nyligen inletts för Storbritanniens första intercity-batteritåg. Ett av motorerna i klass 802 bi-mode-enheten har bytts ut och ersatts med batterier, vilket markerar en banbrytande utveckling för landets järnvägsnät. Batteridrivna tåget, ett samarbete mellan TransPennine Express (TPE), Hitachi Rail och Angel Trains (som äger enheten), genomgår nu omfattande tester på sträckor mellan York och Manchester Airport samt mellan Leeds och Liverpool Lime Street under de kommande åtta veckorna. Under dessa tester kommer batteriets prestanda på kuperade sträckor, dess regenerativa bromsförmåga samt bränsleeffektivitet att analyseras noggrant.
Innan tåget togs ut på huvudlinjen hade det genomgått låg-hastighetstester på Hitachi Rails tillverkningsanläggning i Newton Aycliffe, där det visade upp sin förmåga att köra helt på batterikraft och utan utsläpp.
Batteriet har en toppeffekt på över 700 kilowatt, och man förväntar sig att det kommer att minska utsläpp och bränslekostnader med upp till 30 % för klass 802. En viktig del av försöken är att undersöka hur batteriteknologi kan sänka kostnader ytterligare genom att minska behovet av kontaktledningar i tunnelsträckor och vid komplexa järnvägsknutpunkter. Man kommer även att mäta tågets prestanda vid stationer, särskilt vid in- och utfart från stationer med icke-elektrifierade spår.
"Ett monumentalt steg"
– Den här testkörningen är ett monumentalt steg mot att minska koldioxidutsläppen inom brittisk järnvägsindustri och bortom, säger Paul Staples, teknisk direktör för TransPennine Express. – Vi är fast beslutna att göra våra resor grönare genom att minska vårt koldioxidavtryck, bygga resiliens mot klimatförändringar och förbättra den lokala luftkvaliteten.
Hitachi Rail har investerat över 15 miljoner pund för att utveckla denna banbrytande teknologi i samarbete med Turntide Technologies i Sunderland. Om testerna blir framgångsrika förväntas dessa batteri-elektriska 802-tåg kunna köra upp till 60 miles på batterikraft.
– Efter framgången med en av våra klass 802-tåg som körde helt i batteriläge vid Newton Aycliffe, är vi ivriga att se hur tekniken presterar på det nationella järnvägsnätet, säger Matthew Prosser, Asset Management Director vid Angel Trains.
"Batteridriftens fördelar uppenbara"
Paul Newlove, chef för Green Technologies Programme, betonade hur viktigt det är att bevisa batteriteknologins fördelar för passagerare, operatörer och beslutsfattare. – Den här delen av testen kommer att bli verkligen spännande eftersom vi nu börjar demonstrera den positiva påverkan denna gröna teknologi har på utsläpp, bränslekostnader och luftkvalitet, säger Newlove.
Med den framgångsrika integrationen av batteridrivna tåg på de brittiska järnvägarna, verkar detta projekt vara ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för transportsektorn.
Källa: Lok-report