Regeringen presenterade nyligen sin proposition för den nationella transportinfrastrukturen. Detta kan bana väg för åtgärder på Västra stambanan, enligt Västra stambanegruppen.
Regeringens proposition för den nationella transportinfrastrukturen innebär en ökning av anslaget med drygt 200 miljarder kronor över 12 år, jämfört med den nuvarande planen. Trafikverket har tidigare lyft fram behovet av underhåll på både vägar och järnvägar samt ökade kostnader för nybyggnadsprojekt, vilket lett till en diskussion om att rucka på principen ”Lagt kort ligger”.
Adam Johansson, ordförande för Västra stambanegruppen, ser positivt på beskedet och framhåller att Trafikverket nu har möjlighet att prioritera trafiken mellan Stockholm och Göteborg.
"Självklart är det så att vare sig infrastrukturminister Andreas Carlson eller Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana i nästa plan kan förbise Västra stambanans behov av investeringar", säger Johansson.
Västra stambanan, som utgör en viktig del av det svenska järnvägssystemet, står inför omfattande underhåll under de kommande åren. Detta kommer skapa stora utmaningar för att hantera transporterna på en redan överbelastad sträcka.
"Dagliga problem att komma in till såväl Stockholms som Göteborgs centralstation kräver kraftfulla åtgärder i båda ändarna av Västra stambanan", fortsätter Johansson.
Regeringen betonar i propositionen att investeringar i vägar och järnvägar ska prioritera resor till arbete och utbildning samt näringslivets transporter. Västra stambanan förbinder Sveriges största arbetsmarknadsregioner och är även en central länk för svensk industri och handel med koppling till Göteborgs hamn.
"Ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås bör kunna stå klart inom nästa planperiod", avslutar Johansson.