Helsingforsregionens spårvägsoperatör, Kaupunkiliikenne Oy, står inför en stor uppdatering av sin flotta med en beställning på 30 nya enkelriktade spårvagnar (Typ A) och 33 tvåriktade spårvagnar (Typ B), inklusive reservdelar och livscykelstöd för de kommande 30 åren. Upphandling inkluderar även optioner för att möta det växande spårvägsnätets framtida behov.
De nya spårvagnarna är tänkta att ersätta den befintliga flottan av halvledar-spårvagnar från 1970- och 1980-talen, tillverkade av Valmet. Att förlänga den tekniska livslängden på dessa gamla spårvagnar bedöms inte längre vara kostnadseffektivt eller meningsfullt.
"Koldioxidneutralt Helsingfors 2035"
Projektet lägger grunden för framtida ökningar av frekvenser och linjer och kommer att förbättra pålitligheten, framkomligheten, säkerheten och miljövänligheten för spårvagnsflottan på stadens spårvägsnät. Äldre rullande material är mer benäget för fel och oväntade reparationskostnader.
Effektiva kollektivtrafiklösningar är en central del av Helsingfors stads plan "Koldioxidneutralt Helsingfors 2035", som syftar till att uppnå stadens utsläppsminskningsmål. Vid inköp av spårvagnar strävar man efter att minimera koldioxidavtrycket under tillverkningsprocessen och genom hela spårvagnarnas livscykel. Klimatmålen från stadens strategi beaktas genom att integrera ett klimatperspektiv i alla projektbeslut, inklusive noggrann planering, användning av hållbara och miljövänliga material och utrustning, återanvändbarhet, reparerbarhet samt låg energiförbrukning. En väl genomtänkt tillgänglighetsdesign säkerställer att spårvagnarna kan användas säkert av personer med särskilda behov.
Tre tillverkare har valts ut för förhandlingar om leverans av de nya spårvagnarna:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.,
- Škoda Transtech Oy,
- Stadler Polska sp. z o.o.
Kaupunkiliikenne Oy har gjort omfattande förbättringar i sitt projektledningssystem, inklusive införandet av nya metoder för hantering av spårfordon. Intern expertis har använts för att stödja upphandlingen av nya vagnar genom en ny projektledningsmodell, vilken även förstärkts med nyrekryteringar och extern expertis.
Förhandlingarna baserade på preliminära anbud kommer att äga rum hösten 2024, och Kaupunkiliikenne Oys styrelse planerar att välja leverantör hösten 2025. De nya spårvagnarna beräknas tas i drift mellan åren 2027 och 2034.
Källa: Kaupinkiliikenne Oy