MTR Express kommer på andra plats i Svenskt innovationsindex, ett nytt index som sätter fokus på innovation ur ett kundperspektiv och som utvecklats av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. På första plats kom Ikea, och på tredje plats kom streamingtjänsten Netflix.
I ett pressmeddelande från Karlstads Universitet nämns det att det finns olika sätt att mäta innovation, och att det för företag, organisationer, beslutsfattare och politiker handlar om att skapa tillväxt, ökad konkurrenskraft och utvecklad välfärd. Eftersom MTR Express bedriver ett stort arbete för att öka konkurrensen på järnvägen så är resultatet i Svenskt innovationsindex en positiv indikation på att kunderna bedömer att man är på rätt väg.
– På MTR Express vill vi utmana de gamla sanningar som finns om hur ett tågbolag måste vara och leda branschen framåt. Det är väldigt roligt att kunderna bekräftar att vi gör just detta och vi är stolta över andraplatsen, säger Mats Johannesson vd på MTR Express.
Enligt pressmeddelandet från Karlstads Universitet har mätningen visat att förändringar hos företagens erbjudande och förändring av kundmiljön är viktiga faktorer som påverkar kundens uppfattning av innovation på ett positivt sätt.
– Oavsett om det handlar om biljettlöst resande, att korta restiden genom att klassificera om våra tåg eller att erbjuda en service ombord som skiljer sig från en traditionell tågresa så sker all vår utveckling med fokus på kunden. Det är något vi kommer att fortsätta med i vår resa mot att bli världens bästa tågbolag, säger Mats Johannesson.
Svenskt innovationsindex 2018 innefattar svar från cirka 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har också värderat företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta.