Idag presenterar Miljöpartiet en nollvision för pendeltågsstrul under ett besök på upprustningen av spåren mellan Stockholms central och Stockholms södra. Den så kallade getingmidjan är landets mest trafikerade tågsträcka och renoveringsarbetet skall vara färdigt den 20 augusti.
– Resenärerna är förbannade och jag förstår dem. Nu krävs åtgärder. Resenärerna och klimatet kan inte vänta, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare Stockholms läns landsting.
Nu är de flesta pendeltågsresenärerna tillbaka efter semestern. Resenärer som det senaste året fått vänja sig vid att strul med pendeltåget har blivit vardag. Det har handlat om förseningar, inställda tåg, skip-stop fiaskot till pendeltågslinjer som är försenade i fem månader.
Ska trafiken fungera bättre måste SL också ställa tuffare krav på operatörerna. Personalbrist och problem är de främsta orsakerna till problemen med pendeltågstrafiken, och det är SL:s ansvar att följa upp åtgärderna.
– Det är helt orimligt att operatören MTR ställt in eller kört med kortare tåg på grund av det inte underhålligt sina tåg. Det här drabbar resenärerna och för att få bukt med det måste SL ha höga straffavgifter för operatörer som missköter sig, säger Tomas Eriksson (MP).
Miljöpartiet vill också skapa fler stationer i den befintliga trafiken.
– Vi vill öppna stationer i Solvalla, Högdalen och Hölö. På så vis får fler nära till en station, säger Tomas Eriksson (MP).