Enligt Alstom kommer nya generations höghastighetståg, däribland Avelia Liberty för Amtrak och dubbeldäckaren Avelia Horizon för SNCF, att höja "ribban" för designstandarden för alla höghastighetståg när det gäller anskaffningsvärde, underhåll, energiförbrukning och kapacitet.
Trots att dessa tåg behåller kännetecknen för SNCFs ikoniska TGV, rör det sig om helt nya konstruktioner, skriver David Briginshaw i tidningen IRJ.
Alstoms nya sortiment av Avelia höghastighetståg startade med en flygande start i form av en order på 28 lutande enkeldäcks Liberty- tåg från Amtrak i 2016. Beställningen var värd 2 miljarder dollar, inklusive ett långsiktigt tekniskt underhållsprogram och komponenter och 100 dubbeldäck Horizon-tåg från franska järnvägarna (SNCF) i juli värda 2,7 miljarder euro.
Produktionen av nya Amtrakflottan har börjat redan, efter överföringen av den första chassin från Alstoms Savigliano-fabrik i Italien till Förenta staterna, där monteringen för närvarande pågår i Alstoms fabriker i Hornell och Rochester i delstaten New York.
Den första för-seriensuppsättningen kommer att levereras för en serie tester 2019 och det första tillverkade tåget beräknas inleda trafiken på nordöstra korridoren mellan Boston - New York - Washington DC år 2021. Tågen ersätter de befintliga Acela-tågen från Alstom och Bombardier från år 2000.
Två prototyper av Avelia Horizon-tåg kommer att vara klara för tester och certifiering i Frankrike år 2021 med leverans av hela det beställda beståndet som pågår från 2023 till 2031.