Alstom presenterar ny tågdesign för flygplatsförbindelsen i Barcelona

Alstom presenterade nyligen designen av de nya Coradia Stream-enplans-tågen för Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) på "Tomorrow Mobility World Congress" i Barcelona. BILD: Alstom

Alstom, en global aktör inom smart och hållbar mobilitet, avslöjade den 6 november 2024 på "Tomorrow Mobility World Congress" i Barcelona designen av den nya Coradia Stream-tågen för Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Dessa nya, enkelvånings tåg är utvecklade och tillverkade vid Alstoms anläggning i Santa Perpètua de Mogoda nära Barcelona och planeras sättas i trafik 2026 för att erbjuda snabba förbindelser mellan Barcelona och flygplatsen Josep Tarradellas Barcelona-El Prat.

Tågen är speciellt designade för resor till och från flygplatsen, med generöst utrymme för bagage och bredare gångar för att förbättra tillgängligheten. De kommer att vara utrustade med de mest avancerade signalsystemen samt säkerhets- och passagerarinformationssystem för att maximera säkerheten och erbjuda en högklassig reseupplevelse.

Komfort, tillgänglighet och passagerarinformation

Varje femvagnståg av typen Coradia Stream kommer att ha 10 dörrar på varje sida (20 totalt) och 209 sittplatser (202 fasta och 7 fällbara) och kan totalt rymma 656 passagerare. För att underlätta för hörselskadade resenärer kommer tågen att ha ett belysningssystem som visar grönt ljus vid öppning och rött vid stängning, förutom de akustiska signalerna vid dörrarna.

Tågen kommer att vara utrustade med 20 panoramaskärmar för tåg- och reseinformation (fyra per vagn) samt nio skärmar som visar flyginformation i realtid om avgångar och ankomster. Dessutom har varje vagn särskilda utrymmen för bagage. Utvändigt kommer tågen att ha 12 LED-skärmar: två frontskärmar (en på varje vagnsfront) och tio skärmar längs sidorna.

Tröskelfria ingångar

Tillgängligheten är en central del av designen, med tröskelfria ingångar från plattformen och automatiska ramper vid dörrarna för personer med nedsatt rörlighet. Varje tåg har två platser reserverade för personer med funktionsnedsättning, tillgängliga toaletter samt två multifunktionella utrymmen för cyklar, vagnar och andra större föremål. Tågens design har skapats i samarbete med ONCE-stiftelsen och följer riktlinjer för universell utformning för att kunna erbjuda en inkluderande reseupplevelse för alla FGC:s användare.

I enlighet med Alstoms hållbarhetsstrategi och FGC:s åtagande för hållbar mobilitet utvecklas tågen enligt ekodesignprinciper, med val av material, energibesparande drivsystem och möjlighet till återvinning i slutet av livscykeln. Ergonomisk design, tillgänglighet och låga livscykelkostnader bidrar till att göra dessa tåg till en attraktiv och hållbar lösning för att främja kollektivtrafiken och minska trafikstockningar och koldioxidutsläpp.

Tillverkning och underhåll i Barcelona

FGC har ingått ett avtal med Alstom värt 177 miljoner euro för leverans av 10 nya Coradia Stream-tåg och deras underhåll i 15 år. Tågen kommer att designas och tillverkas vid Alstoms industriella centrum i Barcelona. Alstom planerar även att bygga ett nytt depåcenter i Barcelona för att säkerställa underhåll av tågen under den 15-åriga perioden. Anläggningen är en viktig arbetsgivare och tekniknav i Katalonien med över 1 000 anställda.

Den nya förbindelsen kommer att koppla Barcelonas centrum med båda terminalerna på flygplatsen Barcelona-El Prat. Tågen kommer att avgå var 15:e minut, och restiden mellan stationen Passeig de Gràcia och Terminal 1 beräknas till cirka 20 minuter. Linjen, som är under konstruktion, blir 22,7 kilometer lång och kommer att omfatta nio stationer: Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat samt flygplatsens två terminaler.

Alstoms modulära Coradia-tågserie bygger på över 30 års kontinuerlig utveckling och beprövade tekniska lösningar. Mer än 4 000 Coradia-tåg har sålts till tolv länder och är i drift i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Sverige och Kanada. Plattformen erbjuder ett komplett utbud av miljövänliga drivlösningar, inklusive batteri- och vätgasteknik för icke-elektrifierade linjer.

Källa: LOK-report