Amerikanska lagstiftare kommer framöver att granska noga Keolis verksamhet, sedan franska SNCF:s kanadensiska dotterbolag slog ut Massachusetts Bay Commuter Railroad Co, i det största anbudsförfarandet i sitt slag i landets historia. Keolis kommer att inkassera 2,7 miljarder dollar under åtta år, med möjlighet till en förlängning med fyra år, för att forsla pendlare i nordöstra USA.
- De lovande siffrorna för tidsprestanda på 92 procent, som Keolis presenterade hittills var avgörande för beslutet. Sedan dess vi startade på MBTAs pendeltågnät, har vi ökat vår tidsprestanda med 2 procent varje månad och vi vet att vi kan ännu bättre, skrev Steve H. Townsend, ordförande och verkställande direktör för Keolis USA, i ett pressmeddelande.
Keolis startade trafiken på Massachusetts Bay Transportation Authoritys linjenät tidigare i år. Det är det femte största järnvägsnätet i USA och det enda största transportföretaget i landet, som garanterar förbättrad kundservice och tidsprestanda.
Keolis hanterar därmed 14 järnvägslinjer som spänner över 620 kilometer och som serverar 138 stationer med mer än 36 miljoner passagerare per år i och runt om Boston.
Sedan 2010 opererar Keolis företaget, Virginia Rail Express (VRE), pendeltågslinje, som förbinder Washington DCs norra förorter med delstaten Virginia, med 20 000 passagerare dagligen.