Järnvägsbroarna över Ljungan och Stångån behöver bytas ut för att få en ökad belastningskapacitet. Skanska är entreprenör för Trafikverket för både väg- och järnvägsarbetena, och det är som underleverantör till Skanska som Omexom ska utföra delar av arbetet.
– Vi är glada för förtroende från Skanska, att vi valts som leverantör inom alla teknikområden inom järnväg. Vi har resurserna och kompetensen som krävs för att ta oss an komplexa och omfattande projekt, och vi ser fram emot att även i detta projekt få bidra till en modern och hållbar järnväg, säger Cecilia Lycke, affärsenhetschef Järnväg på Omexom.
Inledningsvis kommer Omexom bland annat lägga tre växlar med mobilkranar, bygga två nya spår på 4 750 meter samt lyfta två teknikhus på plats. Arbetet som inleds i oktober kommer pågå fram till oktober 2020.
– Vi kommer att ha stort fokus på säkerhet med tunga lyft under inkopplingen och vi kommer arbeta med många tekniker samtidigt och många stora fordon. Vi kommer använda våra nya investerade spårriktare som kör hela avstängningen. Efter inkopplingen nästa år rivs det gamla spåret och vi trafikerar två nya växlar och ett av de nya spåren, säger Mattias Eliasson, projektledare på Omexom.
Den dubbelspåriga mötesstationen planeras att öppna för i trafik 2020.