SJs tågplan för 2020 har godkänts av Trafikverket. Det innebär bland annat bättre anslutningar för tågresenärer till och från kontinenten via Köpenhamn. Dessutom tillförs södra och västra stambanorna 10 000 fler platser per vecka. Resandet har ökat med cirka 10 procent under första halvåret i år jämfört med samma period i fjol, vilket innebär en stor volym nya resor då ökningen sker utifrån ett redan högt resande.
– Efterfrågan på fjärrtågsresor fortsätter att öka, både inom landet och till kontinenten. För att möta den allt högre efterfrågan tillför vi linjerna Stockholm-Malmö/Stockholm-Göteborg över 10 000 nya platser per vecka och satsar på bättre anslutningar för Köpenhamn, säger Madeleine Raukas, vice vd på SJ.
Nattåget söderut från Stockholm körs från och med december så att det finns förbindelse via Lund med Öresundståg till Köpenhamn. På så sätt hinner resenären med morgontåget Köpenhamn-Hamburg.
– Det innebär att du kan kliva på SJs nattåg i Stockholm vid 23-tiden och vara framme i Hamburg klockan 12 dagen efter, säger Petter Essén, affärschef för linjen Stockholm-Malmö-Köpenhamn.
Nattåget från Malmö mot Stockholm kommer gå via Helsingborg och beräknas vara framme i Stockholm vid 6-tiden på morgonen. Detta tåg ska även nås av resande från Köpenhamn med hjälp av Öresundståg.
– Avgången blir ett praktiskt alternativ för resenärer mot Stockholm som anländer sent på kvällen till Köpenhamn söderifrån. Då finns möjligheten att välja nattåget istället för en extra hotellnatt, säger Petter Essén.
2020 blir det totalt tre möjliga dagliga förbindelser Stockholm-Köpenhamn-Hamburg. I vissa fall direkt med X2000 till/från Köpenhamn, i andra fall med Öresundståg över bron. Under sommaren kommer det fortsatt finnas tre förbindelser då det även går en nattlig avgång Köpenhamn-Hamburg.
– Restiden Stockholm-Hamburg blir 10–12 timmar beroende på avgångar, men väljer man nattåget från Stockholm är många av restimmarna sovtid, säger Petter Essén.