Enligt en färsk statlig rapport har Storbritanniens järnvägsindustri åtagit sig uppgiften att införa drygt 1000 extra turer inom landets järnvägsnät per vecka inklusive 1000 nya vagnar under 2020.
Totalt kommer cirka 20 miljarder pund att investeras när det gäller att drift och modernisering av Storbritanniens järnvägsnät under 2020.
Rapporten innehåller följande förbättringar:
• Skottland: 120 miljoner pund för stor ombyggnad av Glasgow Queen Street Station. Det hela kommer att slutföras snart och istället startar ombyggnationen av Aberdeen Station.
• Norra England: nya och moderniserade tåg kommer att levereras för passagerarservice till TransPennine Express, Merseyrail, LNER, Northern, Hull Trains och Grand Central.
• Wales: 40 miljoner pund investeras i ett tågrenoveringsprogram, som fortsätter med sammanlagt 186 extra turer som körs på söndagar.
• Midlands: en ny halvtimmes trafik mellan St Pancras International och Corby kommer att införas. 180 nya tåg med plats för 50 000 extra passagerare börjar köra till och från Birmingham inom kort och Wolverhamptons järnvägsnav öppnar som en del av ett större nationellt transportnav, som förväntas kosta 150 miljoner pund.
• East Anglia: 1,4 miljarder pund investeras i 169 nya tåg på Greater Anglias linjer och för modernisering. Ytterligare drygt 27 miljoner pund gör det möjligt att längre tåg att köra mellan Cambridge och King´s Lynn. Rälssaneringar gör det möjligt att 10 extra godståg per dag kan köra till Felixstowe. Det motsvarar 760 lastbilar som därmed kan ”tas bort från vägen”.
• Sydväst: snabbare, mer regelbunden tågservice efter planerad tidtabelländring och 80 miljoner pund för saneringar i Dawlish.
• London och södra England: 90 nya tåg på South Western Railway och saneringen av Gatwick Airport Station inleds, när de nödvändiga150 miljoner pund har beviljats.
Betydande framsteg har gjorts sedan planen publicerades för två år sedan med de mer än 2500 helt nya järnvägsvagnarna som används redan och över 4 000 extra turer varje vecka, vilket förbättrar kvalitén i över hela landet.
Ytterligare åtaganden från operatörernas sida innebär att efter mitten av 2020-talet kommer drygt 11 000 extra tåg i veckan ha lagts till i tidtabellerna vilket är en total ökning på nästan 10 procent.
Detta är tillsammans med 8000 nya tågvagnar under samma period, en ökning med 1000 vagnar jämfört med tidigare planer. Därmed kommer över hälften av landets befintliga tåg ersättas av nya.