Hitachi Rail testade nyligen framgångsrikt företagets första batteridrivna spårvagn i Florens, en viktig milstolpe när det gäller att marknadsföra dessa fordon över hela världen.
Batterispårvagnen körde i Florens med reguljär trafik längs stadens T1- och T2-linjer, som drivs av GEST, operatören av spårvagnslinjer som tillhör RATP-gruppen.
Som en del av experimentet installerades batteripaket i en befintlig Sirio-spårvagn byggd av Hitachi, en typ av fordon som redan används på linjerna T1 och T2.
Efter ett flertal tester i laboratoriet och i Gest-depån sändes den batteridrivna spårvagnen till banavsnittet mellan Alamanni och Fortezza för ett första praktiskt test.
Vid detta efterlängtade evenemang närvarade även Florens och Scandiccis borgmästare, Dario Nardella respektive Sandro Fallani, rådgivaren för rörlighet, Stefano Giorgetti, VD:n för GEST, Jean-Luc Laugaa och chefen för Hitachi Rails försäljning- och projektavdelning i Italien, Andrea Pepi.
Spårvagnen, som Hitachi Rail hade omvandlat till batteridrift och utrustat med grafiska paneler från IGPDecaux, anlände till Stazione Alamanni med en normal strömförsörjning, varifrån den fortsatte kl. 21.30 med strömavtagaren sänkt, dvs. med batteriström, till Stazione Valfonda och sedan till Fortezza. Denna tid valdes för att slutföra testet inom utegångsförbudet under pandemin.
Konventionella spårvagnslinjer kräver elektrifierad infrastruktur. Vanligtvis handlar det om luftledningar som stöds av så kallade master, som är dyra att installera och visuellt oattraktiva.
Batteridrivna spårvagnar ger möjlighet att köra kollektivtrafik med hög kapacitet genom stadens centrum samtidigt som man sparar miljoner på kabelinstallationer. Fler ledningar och kablar minskar den visuella effekten av Florens vackra historiska gator och byggnader.
Den här nyheten är den senaste i en serie tillkännagivanden från det globala mobilitetsföretaget eftersom det utvidgar sina hållbarhetsuppgifter och nollutsläpp till alla kunder runt om i världen. Hitachi tillkännagav nyligen testning av ett batteritåg i Storbritannien och leverans av hybridtåg i Italien efter att ha byggt en av världens första batteridrivna tågflottor, som är i drift i Japan.
Hitachi har en lång historia av att bygga spårvagnar i Europa och Asien och är involverad i nya spårvagns- och tunnelbaneprojekt i Nord- och Sydamerika samt Storbritannien.