Spanska RENFE har bekräftat att Alstom och Stadler tagit två kontrakt för att leverera och underhålla nya tågset som ska att ersätta befintliga enheter i Madrid- och Barcelonas pendelnät. De nya tågen kommer att ha 20 procent högre passagerarkapacitet än den nuvarande Civia-flottan och kommer att utformas för snabba passagerarflöden.
Nyligen bekräftade RENFE att Alstoms bud är accepterat för en order värd 45 miljarder euro för att bygga 152 enheter vid sin fabrik i Santa Perpètua de Mogoda nära Barcelona och dessutom tillhandahålla 15 års underhåll. Tågseten kommer att vara 100 meter långa. Det finns en option om 872 miljoner euro som täcker ytterligare 76 enheter.
Alstom kommenterar: "Det här är en fantastisk nyhet och enorm tillfredsställelse för de lag som har arbetat i flera månader för att lämna in det vinnande anbudet."
Stadler har valts ut för en order om 998 miljoner euro för att bygga 59 tågset med dubbeldäck och ska dessutom tillhandahålla 15 års underhåll för tågen. Detta är RENFEs första order till Stadler och tågen kommer att produceras på företagets València-fabrik.
Båda tillverkarna kommer att genomföra underhåll genom 51:49 joint ventures med RENFE Fabricación y Mantenimiento.