Den spanska nationella operatören Renfe meddelar att man har inlett förhandlingar med tillverkare om att utnyttja optioner att köpa ytterligare 101 lokal- och medeldistanståg i slutet av året. Av de 101 tågen kommer 69 att vara högkapacitetsförorts-EMU:er tillverkade av Stadler och Alstom. 32 av dem kommer att vara medeldistanståg byggda av CAF. Kontrakt förväntas undertecknas när beställningarna har godkänts av Renfes styrelse.
Samtalen med tillverkare följer på det spanska regeringens nyligen beslutade att godkänna en höjning på 879,3 miljoner euro av den nationella skuldgränsen för att stärka landets behov av kollektivtrafik. Köpet är en del av Renfes plan för förnyelse av järnvägsflottan, en investering på 5,4 miljarder euro som omfattar köp av 519 nya tåg.
Förra månaden tilldelade Renfe CAF ett kontrakt värt 290 miljoner euro för att leverera 28 EMU:er för medeldistanstjänster för sitt bredspårsnät, med option på ytterligare 42 EMU:er . Även förra månaden levererade Stadler de första fyra av 12 Euro6000 tri-voltage godslokomotiv till Renfe som en del av ett kontrakt på 85,5 miljoner euro som tilldelades sommaren 2021.