Utvärdering av driftövervakning på sträckan Ådal-Botnia inleds

Nu utvärderas ERTMS på Malmbanan. Foto: Trafikverket
Nu utvärderas ERTMS på Malmbanan. Foto: Trafikverket

Ett nytt sätt att övervaka anläggningen undersöks i Projekt driftövervakning Ådal-Botnia. Nu har utvärdering i operativ verksamhet inletts.

– ­Projektet är en pilot inom ERTMS och som namnet skvallrar är det ERTMS-pilotsträckorna Botniabanan och Ådalsbanan som projektet körs på. I pilotverksamheten ingår drifttekniker på anläggningsövervakningen i Gävle, men även andra verksamheter på både trafikledningscentralen i Gävle och Ånge berörs, säger Anders Håkansson, huvudprojektledare för Projekt Driftövervakning Ådal-Botnia.

Projekt Driftövervakning Ådal-Botnia har tagit fram larmlistan ANN , ANläggningsövervakNing, och kartvyn SLB, Samlad LägesBild, som tillsammans samlar och visualiserar larm och möjliga fel från olika delar av anläggningen via underliggande managementsystem. Parallellt med utvecklingsarbetet pågår utredning av arbetssätt och övervakningsansvar. Syftet är att ge en bättre bild över anläggningens status samt förbättrade arbetssätt och samarbeten mellan olika övervakande verksamheter. Projektets mål är en effektivare och mer precis felavhjälpning, och i förlängningen en ökad tillgänglighet hos anläggningen.

Nu har projektet nått en ny fas. Efter en utvecklingsintensiv period kommer förvisso utvecklingen att fortskrida, men nu börjar både ANN och SLB att fasas in i ordinarie drift för att testas och utvärderas med skarp data tillsammans med drifttekniker. Utrullningen sker i steg, och det första steget innebär att ANN och SLB körs parallellt med ordinarie övervakning.

– ­Vi tar det i steg för att säkerställa att systemen fungerar och att den operativa personalen får tid att lära sig allt som blir nytt, och komma med feedback på systemet. Det kommer att bli många lärdomar längs vägen, och att driftteknikerna i Gävle är med och bidrar är vi både stolta och tacksamma för. Deras kunskap kommer att vara avgörande för ett möjligt framtida övervakningssystem, säger Anders Håkansson.

Pilotprojektet ska resultera i beslutsunderlag för en eventuell utrullning av system och arbetssätt i samband med driftsättningen av ERTMS på Malmbanan.