Stockholms Handelskammare föreslår förändringar i nationell plan som innebär en kraftfull satsning på infrastruktur i Norrbotten och Västerbotten. Bland annat stärks finansieringen så att Norrbotniabanan kan tidigareläggas och ett särskilt åtgärdspaket för att möta industrins investeringar föreslås också.
– Det är viktigt att nationell plan kommer hela landet till del och gör stora nyttor. Befintligt förslag till plan är inte tillräckligt bra och missar ett tillfälle att understödja den gröna nyindustrialiseringen. Vi tror att det vore klokt att åtgärda, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare.
I Stockholms Handelskammares förslag höjs finansieringen av Norrbotniabanan från Trafikverkets förslag om 10,25 miljarder kronor till 15,467 miljarder kronor. Det innebär att bygget av Norrbotniabanan kan påskyndas markant.
– Det förslag som i dag ligger på bordet innebär för långa byggtider, samtidigt som det sker en grön nyindustrialiering i regionen. Investeringarna runt Skellefteå ökar behovet av att färdigställa sträckor så snart det går och där måste staten möta upp bättre än i dag, säger Carl Bergkvist.
I Trafikverkets förslag föreslås att ett antal åtgärder längst Malmbanan lånefinansieras, bland annat ett dubbelspår mellan Luleå och Boden. Det involverar också vägåtgärder i Skellefteå.
Stockholms Handelskammare väljer att hantera hela paketet samlat.