Under maj inleder Trafikverket spårbytet på delar av Pitebanan och under juni startar spårbytet på Skelleftebanan. Spårläggningståget är cirka 350 meter långt tar bort det gamla spåret med räl och träslipers. Tåget lägger ny betongslipers och ny räl, 420 meter långa, i en hastighet på mellan en och två kilometer per dag.
– Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn och mellan Skellefteå och Bastuträsk är i dåligt skick så det känns bra att vi nu är i startgroparna för att genomföra spårbytet. Vi kommer byta ut gamla träslipers och gammal räl mellan Innatill och Arnemark på Pitebanan och mellan Gråberg och Myckle på Skelleftebanan, berättar Trafikverkets projektledare Christina Berggren och fortsätter.
– Vi har skrivit kontrakt med NRC Group som ska utföra spårläggningen med start på Pitebanan i mitten av maj. Vi beräknar att spårbytet på Pitebanan är klart under juni. Spårbytet på Skelleftebanan utförs under juni-juli därefter kommer det att ske mindre efterarbeten de följande veckorna.
Kontraktet med NRC Group omfattar även Ådalsbanan mellan Västeraspby och Långsele i Kramfors och Sollefteå kommun. Totalt ingår 80 kilometer spårläggning till en beräknad kostnad på cirka 450 miljoner kronor.