Trafikverket utför arbeten i flera av landets järnvägsspår. Det handlar om att bygga en bättre järnväg och arbetena kommer att ge positiva effekter längs hela sträckor i järnvägssystemet.
För att fler människor och godstransporter ska kunna resa punktligt, effektivt och klimatsmart rustar vi upp, moderniserar och bygger ut järnvägen i landet. Vi tar bort flaskhalsar som proppar igen flöden på några av de mest trafikerade sträckorna, gör dubbelspår till fyrspår och byter slitna delar mot nya och smartare. Allt för att skapa plats för fler tåg, fler resor och göra Sverige närmare.
– När Trafikverket är ute och rustar och bygger, kan restiderna bli längre. Därför planeras arbetena in långt i förväg för att resenärer och godstransporter ska påverkas så lite som möjligt, till exempel under påskhelgen när färre pendlar till och från jobbet. Vi jobbar ofta nattetid, men ibland behöver vi stänga av järnvägen och vistas i spåren även dagtid, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Det är främst i landets södra och västra delar vi arbetar i påsk. På järnvägen i de mellersta delarna och längre norrut väntar Trafikverket ytterligare någon månad tills snö- och vinterperioden är över och förutsättningar i mark och spår är bättre. Senare i vår påbörjas arbeten i Säter på Dalabanan och ett spårbyte längs Ådalsbanan utförs. På Malmbanan fortsätter man att installera ett nytt signalsystem. Efter sommaren är det dags att lägga ny räls mellan Umeå–Dåva, som en del av Norrbotniabanans utveckling.
Under påsken är det framför allt på sträckorna Göteborg–Malmö och Västerås–Stockholm som trafiken påverkas, men även till och från Karlstad och Växjö. Just nu pågår dessutom arbeten och hastighetsnedsättningar på grund av spårfel mellan Nässjö–Flisby och Flen–Sparreholm, där det senare arbetet är inne i slutfasen. Felet mellan Nässjö–Flisby planeras att åtgärdas i slutet av maj och fram till dess är det nedsatt hastighet där, vilket påverkar sträckan Stockholm–Malmö.
Delar av Citybanan och Mälarbanan stängs av för tågtrafik mellan Stockholm City och Jakobsberg. Buss och tunnelbana ersätter på sträckan. Avstängningen beror på att Trafikverket bygger ut Mälarbanan från två till fyra spår och genomför förbättringsarbeten på Citybanan. Sträckorna stängs av samtidigt för ökad effektivitet och minskad påverkan för
Trafikverket bygger dubbelspår och en ny tågtunnel under centrum i Varberg och behöver tillfälligt stänga av tågtrafiken. Hela utbyggnaden planeras vara klar för trafik år 2024. Man genomför även underhållsarbeten mellan Kungsbacka-Varberg. Trafikverket bygger dubbelspår mellan Ängelholm och Maria. Under perioden stängs tågtrafiken av mellan Helsingborg och Ängelholm. Dubbelspåret planeras öppna för trafik i slutet av 2023.
Pendeltågen i Göteborgsområdet kan ersättas med buss eller spårvagn på hela eller delar av sträckan. Trafikverket genomför arbeten vid Olskroken, där man bygger om en av de viktigaste knutpunkterna i järnvägssystemet, och behöver tillfälligt stänga av tågtrafiken. Järnvägsspåren ska separeras till olika nivåer med hjälp av broar, vilket underlättar för all tågtrafik till och från Göteborgs central. Hela ombyggnationen beräknas vara klar för trafikering vid årsskiftet 2025/2026.
Trafikverket stänger tillfälligt av tågtrafiken i Karlstad när man genomför arbeten på Värmlandsbanan, bland annat bytes spår ut och ny kontaktledning monteras för att förbättra standarden. Arbetena är en del av en större insats under de närmsta åren.
Tågtrafiken stängs av genom Växjö och ersätts med buss. Den nuvarande gångbron över järnvägen lyfts bort och då stänges tågtrafiken av. Bron får en direkt anslutning till den nya byggnad som rymmer både stationshus och kommunhus.