I arbetet med Norrbotniabanan varvas nya och innovativa lösningar med beprövade tekniker. En flera hundra år gammal lösning används nu när elva tusen träpålar trycks ner i backen för att förstärka marken för järnvägen.
Att förstärka mark med träpålar är en effektiv metod som nyttjats i flera hundra år, och nu bidrar den också till bygget av Norrbotniabanan. Genom att trycka ner pålarna till fast mark stärker de underlaget och skapar en stabil grund för järnvägen.
– Redan på 1600-talet byggdes delar av Gamla Stan i Stockholm på träpålar. Nu har vi förstås maskiner till hjälp som gör arbetet betydligt enklare, men grundprincipen är samma som den varit i hundratals år. Vi pålar för fullt för Norrbotniabanan nu och trycker ner närmare 11 000 träpålar i marken mellan Umeå och Dåva, berättar Agneta Lundberg, projektledare på Trafikverket.
Att förstärka mark med träpålar är en populär teknik. Eftersom pålarna trycks ned i jorden under grundvattnet förmultnar inte materialet utan bevaras och blir en bärkraftig förstärkning. När påltopparna täcks med fukthållande jord skyddas även de från röta. Resultatet blir en smidig, hållbar och kostnadseffektiv lösning.
– Träpålarna är lätta att hantera eftersom de inte behöver barkas, är enkla att kapa och lätta att installera. Dessutom undviker vi kostsam hantering av sulfidjord. Det här är en välbeprövad lösning som står sig än idag och det känns bra att ta med oss den tekniken när vi nu bygger Norrbotniabanan. Pålarna vi slår ner i backen kommer att bära den nya järnvägen hundra år fram i tiden, säger Agneta.