Franska nationella järnvägsföretaget SNCFs lågprisbolagbolag Ouigo Spain firar ett år. Sedan lanseringen har företaget transporterat mer än två miljoner passagerare mellan Madrid, Zaragoza, Tarragona och Barcelona, där det konkurrerar med den tidigare enda operatören Renfe. Den genomsnittliga beläggningen av de spanska Ouigo-tågen har varit över 97 procent sedan lanseringen, med toppar på 99 till 100 procent under högtider som jul och påsk.
Ouigo Spanien har fem tur- och returresor per dag på rutten mellan Madrid och Barcelona på 2,5 timmar, vilket gjorde 3 674 resor under det senaste året. Från november kommer en tredje operatör att ansluta sig till Ouigo och Renfe på korridoren Madrid – Barcelona med lanseringen av Ilsas första tågtjänster, under varumärket Iryo.
Ouigo España går snart in i en andra fas och startar förbindelser till Valencia, Albacete och Alicante under 2022. Operatören kommer att lansera 3 dagliga tur- och returresor på linjen Madrid-Valencia först. Inget officiellt lanseringsdatum har aviserats ännu. Några månader efter lanseringen av denna förbindelse kommer Ouigo att erbjuda två dagliga tur- och returresor på linjen Madrid-Albacete-Alicante.
Så småningom kommer Ouigo också att köra tåg till Andalusien i södra Spanien, med destination Sevilla. Detta kommer dock att ta längre tid eftersom signalsystemet utgör ett hinder. Linjen är utrustad med det äldre LZB-signalsystem, vilket Euroduplex TGV som byggts av Alstom för närvarande inte är kompatibla med.
Konkurrenten Ilsa kommer att kunna köra tåg på Madrid-Sevilla-korridoren tidigare än Ouigo-tågen. Iryos tågflotta, tillverkad av Hitachi Rail och Alstom, har kapacitet att köra på linjer med LZB-system och har redan gjort testkörningar på sträcken.
Ouigo kommer att följa så snart man anpassat sina tåg till säkerhetssystemet på linjen Madrid-Sevilla, och kommer att erbjuda fem tur- och returresor, med stopp i Cordoba. Sedan kommer operatören att erbjuda totalt upp till 30 dagliga avgångar över hela Spanien, med 14 Euroduplex TGV.