April–juni 2022
- Rörelsens intäkter ökade till 116,8 (26,7) mkr, varav 66 mkr i realisationsresultat från försäljning av Riksterminalerna i Sigtuna
- Rörelseresultatet steg till 54,8 (3,5) mkr
- Resultat efter skatt ökade till 43,3 (1,0) mkr
- Resultat per aktie ökade till 1,64 kr (0,04)
- Justerat substansvärde per aktie steg till 130,65 kr (67,98 kr vid årsskiftet)
Januari–juni 2022
- Rörelsens intäkter tredubblades till 165,0 (55,3) mkr
- Rörelseresultatet steg till 64,1 (7,6) mkr
- Resultat efter skatt ökade till 49,1 (3,1) mkr
- Resultat per aktie ökade till 1,86 (0,14) kr
Väsentliga händelser under kvartalet
• Train Alliance avyttrade Riksterminalerna i Sigtuna för 500 mkr. Affären genomförs successivt under andra halvåret 2022 efterhand som nytt ägartillstånd beviljas och registreras. Försäljningen medför ett realisationsresultat under andra kvartalet på 66 mkr, till vilket ytterligare ca 50 mkr beräknas inkomma när affären slutförs. Train Alliance ska fortsätta att förvalta anläggningen.
• Årsstämman omvalde styrelse och valde nya revisorer. Styrelsen fick även mandat att emittera aktier.
Övriga händelser
• Diskussioner inleddes om möjligheterna för Göteborgs Hamn att etablera en järnvägsansluten inlandsterminalverksamhet med direktkoppling till Göteborgs hamn. Avsikten är att kunna hantera transport och omlastning av trailers, containrar och fordon.
• Siemens Mobility tecknade ett 25-årigt hyresavtal med Train Alliance Sweden AB på en modern lokverkstad i Sverige. Train Alliance avser att projektera och uppföra anläggningen i Hallsberg. Verkstadens storlek och slutliga hyresnivå ska avtalas under tredje kvartalet.
Sigtuna tar form
En viktig händelse var att vi i juni avyttrade Rikskombiterminalerna i Sigtuna, där vi stannar kvar som infrastrukturutvecklare och infrastrukturförvaltare på ett 25-årigt kontrakt. Anläggningarna är färdigförädlade och affären frigör kapital så att vi kan fortsätta att bygga värden genom markförädling och investeringar.
Göteborgs Hamn satsar på Stockholm
Under kvartalet tecknade vi ett samarbetsavtal med Göteborgs Hamn för att undersöka möjligheterna att etablera en järnvägsansluten inlandsterminal i Sigtuna med direktkoppling till Göteborgs Hamn och dess fartygslinjenätverk. Detta är ett viktigt steg för att kunna köra gods klimatsmart till och från Stockholmsområdet, och i linje med EU-projektet Shift2Rail. Göteborgs Hamn och Train Alliance ska även säkerställa mark för en ny lokverkstad i Göteborg för att stärka hamnens godsflöden och ge en ökad fordonstillgänglighet.
Samarbete med Siemens stärker Hallsberg
Vi tecknade även ett 25-årigt hyreskontrakt med en av världens främsta tågaktörer, Siemens Mobility AB, där Train Alliance ska projektera och leverera en komplett ny modern lokverkstad i Hallsberg. Nästa steg är att bestämma verkstadens utformning och därmed hyresnivåer. Affärens långsiktighet bidrar starkt i vårt arbete med att utveckla Hallsberg till ett nationellt järnvägscentrum. Vi noterar att en rad intressenter kontaktar oss med förfrågningar om etableringar i Hallsberg.
Train Alliance linjenät blir alltmer komplett
Arbetet på våra nya etableringsorter Malmö och Borlänge fortgår, med det övergripande målet att skapa ett linjenät av moderna verkstäder för godstrafiken med mål att finnas i de stora stråken och flödena från norr till söder.
Aktiviteter runt industrier i Norrland
Parallellt med våra egna projekt arbetar vi med utformningen av järnvägsanslutningar till ett logistikkoncept och större industrisatsningar i Norrland. Det är komplexa projekt med stora krav på tillgänglighet, kvalitet och kapacitet. Vi är stolta att kunna bidra i dessa stora satsningar.
Joakim Weijmer, VD
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/
Denna delårsrapport är sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 augusti 2022, kl. 11.30 CEST.