DSB har tilldelat ett kontrakt värt 641 miljoner danaka kronor till MT Højgaard för att bygga den första av två underhållsdepåer för att stödja flottan av Coradia Streams EMU:er. Köpenhamnsdepån ska uppföras vid godsstationen nära centralstationen. Det rapporterar Railway Gasette.
Projektet omfattar en 11 500 kvadtarmeter stor underhållsverkstad, en hjulsvarvverkstad, administrationsbyggnader för DSB-personal och tillhörande tekniska anläggningar. En andra anläggning ska byggas i Århusområdet för att upprätthålla de EMU:er som trafikerar den västra sidan av det danska järnvägsnätet.
Underhållet av Coradia Streams EMU:er ska utföras av Alstom som en del av den fasta ordern på 1,4 miljarder euro för 100 enheter som undertecknades i juni. Detta ger en initial 15 års underhåll, även om ramavtalet innehåller optioner som tillåter DSB att förlänga underhållsavtalet upp till 40 år.
– Detta är bara ett av många steg mot målet att göra DSB CO2-neutral till 2030", sa DSB:s vd Flemming Jensen när depåkontraktet undertecknades den andra september.
– Ett av de största stegen var när vi skrev på ett kontrakt med Alstom om att köpa upp till 150 elektriska tåg, och det här är den första av två verkstäder som kommer att reparera och underhålla dem. Vi har höga ambitioner för workshopen, som vi kommer att sikta på att få certifierad enligt DGNB guld hållbarhetsstandard, säger DSB:s vd Flemming Jensen när depåkontraktet undertecknades den 2 september.
– Vi har en strategi att arbeta nära utvecklare i tidiga partnerskap, så att vi kan bidra med byggkompetens under projekteringen, förklarar Carsten Lund, vd för MT Højgaard Danmark.