En höghastighetsbana mellan de båda huvudstäderna skulle kunna stå klar 2040 och kapa restiden till under fyra timmar, från dagens fem timmar och en kvart.
Det visar en ny studie som genomförts gemensamt av Trafikverket och norska Jernbanedirektoratet och som Aftonposten tagit del av.
Men den skulle samtidigt vara dyrt att bygga.
Samhällsekonomiskt nuvärde är minus 9,5 miljarder (norska kronor). Men det är ganska vanligt att man får en negativ samhällsekonomisk nytta i stora järnvägsprojekt för att de är så dyra att bygga, säger Bente Bukholm, som varit projektledare för förstudien vid Jernbanedirektoratet, till tidningen.
Studien har tittat på två möjliga sträckningar från Arvika in i Norge, antingen till Lillestrøm eller till Ski. Alternativen beräknas kosta som minst 20 miljarder norska kronor och som mest 60 miljarder kronor.
Enligt myndigheterna krävs dock ytterligare utredningar för att dra några slutsatser.
Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att utredningen till exempel inte har tagit hänsyn till regionala vinster mellan Oslo och Stockholm.
Den har heller inte utvärderat åtgärder på den svenska sidan som skulle kunna korta restiden ytterligare – och därmed ge ännu fler resenärer. Även investeringskostnader, kostnadsreduceringsmöjligheter och marknadsmöjligheter bör enligt myndigheten utredas djupare.