I dag är en järnvägshistorisk dag, sade Gorm Frimannslund, chef på statliga Bane Nor, när de första tågen rullade på söndagen.
Tjuvstarten skedde ett dygn innan kung Harald och statsminister Jonas Gahr Støre ceremoniellt inviger förbindelsen.
Follobanen söder om den norska huvudstaden består bland annat av den två mil långa Blixtunnelen – mer än dubbelt så lång som Sveriges längsta, Hallandsåstunneln.
Och liksom Hallandsåsprojektet syftar Follobanen i första hand till att öka kapaciteten. Restiderna minskar relativt blygsamt, även om pendlarna mellan Oslo och Ski säkert uppskattar att det nu ska ta 11 i stället för 22 minuter.
Med Follobanen bäddar vi för att Oslo och områdena sydost därom blir ett gemensamt samhälle för boende och arbete, sade Frimannslund.
Tunneln är ett viktigt bidrag i olika satsningar som ska få ner restiden mellan Oslo och Göteborg från uppemot 4 timmar till cirka 3. Rön från olika håll i världen tyder på att när restiden med tåg kommer ner till 2-3 timmar konkurreras klimatskadligare ressätt som flyg ut.
På den svenska sidan återstår dock mycket arbete. Göteborgs-Posten har rapporterat att svenska myndigheter hoppas på EU-pengar för att bygga ut kapaciteten.
Follobanens budget slutade på 36,8 miljarder norska kronor.