Nordic Re-Finance har ingått ett långtidsavtal med ungerska statens järnvägar, MAV Rail, om leverans av 13 TME-lok under första halvåret 2025.
Lokomotiven hyrs ut på så kallad torrleasing, där MAV ansvarar för både homologering till ungersk infrastruktur och all underhåll under hyresperioden. Sedan september 2024 har MAV redan hyrt två extra lok, vilket möjliggjort ombyggnad och utbildning av teknisk personal.
Nordic Re-Finance köpte mellan 2020 och 2022 samtliga 32 kvarvarande TME-lok från den danska statliga operatören DSB. Förvärvet skedde i samband med att Danmark ökade sin elektrifiering av järnvägen och ersatte dieselloken med elektriska Vectron-enheter. Förutom Ungern används lokomotiven nu även i Sverige, Norge, Danmark och Polen.
Avtalet är ett av de största hittills för Nordic Re-Finance, enligt bolagets vd Sven Engquist:
– I Centraleuropa är järnvägselektrifieringen inte lika utbredd som i Sverige. Samtidigt vet vi att utvecklingen av utsläppsfria alternativ går snabbt framåt, så att köpa nya diesellok var inte ett alternativ för MAV. Genom att istället hyra loken från oss på lång sikt kan de skaffa en helt ny fordonsflotta av tillräcklig storlek för att motivera investeringar i förar- och verkstadsutbildning för en ny fordonsmodell.