Trafikverket planerar för ett nytt dubbelspår på en cirka 4 mil lång sträcka mellan Gävle och Kringlan där Ostkustbanan och Norra Stambanan till stor del följer E4 norrut. Målsättningen är att Ostkustbanan genom god tillgänglighet och tillförlitliga transporter ska bli det bästa transportalternativet.
Järnvägen längs Ostkustbanan (inklusive Ådalsbanan) är ett strategiskt viktigt stråk i Sverige och Europa för både gods- och persontrafik. Stråket Gävle–Sundsvall och vidare mot Västeraspby norr om Kramfors har betydande brister i utbud, kapacitet och restider.
Trafikverkets målsättning med att bygga dubbelspåret Gävle–Kringlan i ny sträckning är främst att öka kapaciteten och minska restiderna. Järnvägen ska bli mer effektiv där fler och längre tåg kan köra tätare turer utan att vänta in mötande tåg.
Grundförutsättningen för nydragning av järnväg är att den ska ges ett sådant läge och utformas på ett sådant sätt att ändamålet uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet till en skälig kostnad.
Ett stort antal spårlinjer har analyserats i den valda korridoren. Spåren är placerade efter krav på både hastighet och tekniska förutsättningar i järnvägsanläggningen. Hänsyn tas till befintliga vägar som trafikplats Gävle Norra och Hamnleden. Naturvärden och grundvattentäkten ska också beaktas. Placeringen av station Gävle Västra (med närhet till Gävle sjukhus) har varit en förutsättning liksom befintlig Bergslagsbana med en framtida flytt.
Trafikverket har valt att dela in de fyra milen i två järnvägsplaner och en vägplan. Planerna är beskrivningar hur både väg- och järnväg ska utformas.
- Gävle C–Tolvforsskogen
- Tolvforsskogen–Kringlan
- Trafikplats 200 Gävle Norra
Samrådshandlingen är i ett tidigt skede och för Gävle C–Tolvforsskogen har det tagit fram ett förslag för järnvägsspårens placering.
Tidplan:
Källa: Trafikverket