Sverige växer så det knakar och industrin investerar – detta genererar ökat resande och mer godstransporter. Tågföretagens medlemmar har därför tagit ett nytt ställningstagande för ett högkapacitetsnät, skriver Tågföretagen.
Nyligen kunde Tågföretagen konstatera att branschen har befunnit sig i stört läge i hundra dagar och nu kan de addera ytterligare trettiofem dagar. För 14 veckor sedan skulle Trafikverkets leveranser av tågplaner för veckorna 21 till 24 vara klara – leveranser som järnvägsföretagen delvis fortfarande inte har tagit del av. Järnvägsföretagens tågplanerings- och produktionsprocess utgår från existerande regelverk. I ett läge när Trafikverket inte håller de leveranstider som utlovats påverkas operatörernas planeringsprocesser i sin helhet. Effekterna på järnvägens kunder och medarbetare blir omfattande. För tågföretag är det huvudsakliga och fundamentala behovet helt enkelt leveranser i rätt tid av tidtabeller – 18 veckors framförhållning – för att produktionen ska fungera normalt.
Trafikanalys uppföljning av de transportpolitiska målen 2023
Varje år redovisar Trafikanalys sin årliga uppföljning av transportsystemets utveckling gentemot de transportpolitiska målen. Uppföljning är baserad på femton olika indikatorer och för tre av dessa är Trafikanalys bedömning i år förändrad. Den förändrade bedömning berör Transportsystemets standard och tillförlitlighet, Användbarhet för alla i transportsystemet och Tillgänglighet – övriga persontransporter. Vad gäller de övergripande transportpolitiska målen bedömer Trafikanalys att samhället inte har närmat sig en långsiktigt hållbar transportförsörjning utifrån samtliga relevanta hållbarhetsperspektiv.
Källa: Tågföretagen