Ungefär 170 000 besökare från 133 länder kom till Innotrans mässområde på Messe Berlin för att beskåda innovationer och 226 världspremiärer, träffa kollegor och kanske göra affärer.
Av: Anders Carlsson
Enligt arrangörerna var det Innotrans mest omfattande utställning sedan starten 1996. InnoTrans chef Kerstin Schulz uppgav att ”efterfrågan på AI-baserade lösningar och cybersäkerhet var enorm”.
42 utställare från 17 länder visade upp sin expertis inom AI, robotik, dataskydd och cybersäkerhet.
I detta nummer av Framtidens Järnväg berättar vi om höjdpunkterna från mässan. En sådan var som vanligt de stora tågtillverkarnas nyheter. Stadler presenterade loket Class 99, baserad på företagets framgångsrika EURODUAL-koncept, med en hybrid drivteknik som gör det möjligt att köra både på el och dieselelektriskt. Stadler visade också RS ZERO, ett tåg som drivs av både vätgas och batteri. Årets mässa var också scenen för Vossloh Rolling Stocks lansering av deras nya batteri-vätgashybridlok, Modula BFC, som är utformat för växlingsarbeten. Detta lok kommer snart att tas i bruk vid Duisburg Gateway Terminal. Fler tågnyheter från Innotrans 2024 kommer vi att presentera i nästa nummer av Framtidens Järnväg.
På Innotrans kunde också olika spårvagnsnyheter beskådas. Exempelvis Hyundai Rotems nya vätgasdrivna spårvagn, uppmärksammad för sin tysta drift och möjlighet att tankas extra snabbt. Alstom presenterade Berlin-spårvagnen Flexity, som utmärker sig genom för sin rymlighet och sitt innovativa säkerhetssystem Obstacle Detection Assistance System (ODAS).
Förutom att titta på lok och tåg kunde Innotransbesökare få insikter inom det senaste inom digitalisering och AI. På mässan berättade Mohamed Rabie Khlie, generaldirektör för det marockanska järnvägsbolaget ONCF, att AI kommer att spela en central roll i det höghastighetsnät som planeras mellan Tanger och Marrakesh, med en förväntad färdigställning till år 2030.
Richard Lutz, ordförande och vd för Deutsche Bahn, delade sin vision om AI:s potential inom järnvägsindustrin. Han lyfte fram att AI redan nu används för att inspektera tåg och för att övervaka vegetationen längs spåren. Men det fanns också de som hissade varningsflagga.
– AI har en enorm potential att förändra hur vi arbetar inom järnvägssektorn. Det gäller specifik arbetet med sensorerna, men vi måste vara försiktiga och se till att vi har de rätta reglerna på plats för att kunna använda tekniken på ett säkert och ansvarsfullt sätt, sa
Siemens Mobility´s representant Ingrid Tarrafas på mässan. Det är inte heller torrt på nyhetsfronten i Sverige. I detta nummer av Framtidens Järnväg berättar vi om ett efterlängtat järnvägsprojekt som äntligen är i hamn. Efter en byggtid på tre år har 13 kilometer dubbelspår och samt planskilda korsningar är järnvägssträckan mellan Jakobshyttan och Degerön nu i drift. Under hösten slutförs arbeten vid sidan av spåret. Detta var den näst sista etappen av dubbelspåret Hallsberg – Degerön.
Trevlig läsning.