Halvvägs i planeringen för gula linjen

Johan Brantmark, avdelningschef Väst. Foto: Region Stockholm.

Det är mycket som måste vara klart innan det är dags att faktiskt börja bygga en ny tunnelbanelinje. Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö i Stockholm kommer att ge fler resmöjligheter och avlasta dagens kollektivtrafik. Men innan dess krävs det massor av planering och det är många olika aspekter att ta hänsyn till.

– Vi ska utforma en tunnelbana med minsta möjliga påverkan på människor och miljö, samtidigt ska byggandet ske så smidigt som möjligt. Vi behöver planera noggrant, samla in information om vad som finns under marken, lyssna in vad allmänheten och samhällsaktörer tycker och analysera hur Stockholm ska växa, säger Johan Brantmark, avdelningschef med ansvar för tunnelbanan till Älvsjö.

Under hösten 2023 planerar Region Stockholm för två samråd, ett om var en framtida depå kan ligga och ett om utformningen av tunnelbanan till Älvsjö – var stationerna hamnar, hur linjen planeras gå och vilka arbetsområden som behövs ovan jord. Det är inte helt enkelt att få plats med en ny linje nära tätbebyggda områden, befintliga tunnelbanor och Mälaren, så det är mycket som behöver vägas in.

– Under samråden ger vi information och samlar in synpunkter från allmänhet och samhällsaktörer. I slutet av året kommer vi att presentera ett par olika alternativ på platser för en depå och i det andra samrådet planerar vi att berätta mer om byggskedet och om hur omgivningen påverkas, och även om hur grundvattnet påverkas och vilka skyddsåtgärder vi planerar, säger Johan Brantmark.

Källa: Region Stockholm