Nu är dubbelspåret mellan Dunsjö och Jakobshyttan klart

Nu rullar tågen på dubbelspår mellan Dunsjö och Jakobshyttan. Foto: Trafikverket

Nu är ännu en del av dubbelspårssträckan mellan Hallsberg och Degerön färdig. Örebro län har dessutom fått sin första järnvägstunnel på 150 år.

Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Nu byggs järnvägen ut för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.

Det här har byggts

Sträckan mellan Dunsjö och Jakobshyttan är den fjärde av totalt sex etapper i dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön. Här har Trafikverket nu byggt cirka fem kilometer nytt dubbelspår, och en 260 meter lång dubbelspårstunnel vid Skeppsjön i Mariedamm. Utöver den dubbelspåriga järnvägen har de bland annat byggt om vägkorsningen vid väg 599/602, rivit en plankorsning i norra Mariedamm, samt byggt servicevägar som även kan nyttjas av gång- och cykeltrafikanter. Även bullerskyddsåtgärder nära spår och vid fastigheter har utförts. Trafikverket började bygga 2021, och det nya dubbelspåret togs i bruk av tågtrafiken i augusti 2023. I december 2023 är projektet beräknat att vara helt färdigställt.

bild
Bild: Trafikverket

Två delsträckor kvar

De dubbelspår som återstår att bygga mellan Hallsberg och Degerön är den sydligaste sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön som kommer att bli klar 2024, och den mest omfattande sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla som vi beräknar bli klara med 2031.

bild
Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket