Kraftfulla Unimog snabbar upp hanteringen av förolyckade järnvägsfordon

För att undvika tidskrävande procedurer kan detta unika järnvägsfordon användas för att ta bort övergivna tåg, särskilt i nödsituationer där ett tåg kräver extern kraftförsörjning och andra dragfordon inte är lämpliga eller kan användas, såsom vid problem med luftledningen. Sådana incidenter resulterar ofta i betydande störningar för passagerare och tågtrafik. Foto: Mercedes Benz /Deutsche bahn

Nu har nederländska tågoperatören ProRail tillgång till ett kraftfullt järnvägsfordon för att kunna hantera spårfel. Nämligen Unimog.

Ett framgångsrikt samarbete mellan ProRail och NS syftar till att snabbt assistera resenärer som fastnat på strandade tåg.

Initialt används Unimogen för NS, men den står även till förfogande för andra transportföretag, och ProRail arbetar redan intensivt med detta.

Undvika betydande förseningar

Fordonet är utrustat med en lyftplattform som möjliggör säkra och effektiva arbeten på hög höjd. Unimog kan användas både på väg och på räls och är inte beroende av luftledningen, vilket är mycket praktiskt när spänningen i luftledningen saknas. Vid en incident beslutar ProRails personal vilket verktyg som är mest lämpligt för att lösa situationen.

Ett Samarbetsprojekt

Sedan 2019 har NS och ProRail samarbetat i detta projekt. Andrea Langerak, projektledare på ProRail, säger:

- Projektet har inneburit många utmaningar, inklusive fordonets konstruktion, ansökan om nödvändiga tillstånd, dispens från miljö- och trafikmyndigheter, tester med Unimog och olika tågtyper, samt utbildning av operatörer. Många medarbetare från både NS och ProRail har arbetat tillsammans för att övervinna dessa hinder och möjliggöra användningen av Unimog.

Annelies van Unen från NS tillägger:

- Även om det bara har byggts fyra Unimogs har detta projekt alla kännetecken av en normal introduktion av nytt rullande materiel, och det inom två organisationer. Expertis och engagemang från många kollegor på NS och ProRail har varit avgörande. Genom att använda Unimog kan vi minska besväret för resenärer när tågen strandar.

Verksamhetsområde

ProRail har nu fyra Unimogs stationerade vid olika ProRail-stationer längs den så kallade A2-korridoren: rutten från Amsterdam via Utrecht och Den Bosch till Eindhoven. Vid behov kan Unimog användas på andra delar av järnvägsnätet. Användningen av Unimog sker i nära samarbete mellan det drabbade transportföretaget, tågets operatör och Unimog-föraren med målet att återuppta tågtrafiken så snabbt som möjligt efter en incident.

Källa: ProRail, NS