Vy och Flytoget går samman – tågtrafiken i Østlandet förändras från 2028

En extern finansiell rådgivare har rekommenderat fusionen mellan Vy och Flytoget, och betonar att sammanslagningen kommer att ge bättre tjänster för resenärerna och samtidigt stärka statens tillgångar. Planen är att använda kapaciteten som Flytoget i dag nyttjar för att stärka Vy:s tågtrafik i hela Østlandet. Foto: Flytoget

Den norska regeringen har meddelat att Vy och Flytoget kommer att fusioneras, där Flytoget blir ett dotterbolag till Vy-gruppen. Målet med sammanslagningen är att förbättra kollektivtrafiken i Østlandet och erbjuda resenärerna ett mer sammanhängande och effektivt tågtrafiknät. De förändringar som planeras träder i kraft 2028, när Flytogets nuvarande licens går ut.

Bättre kollektivtrafik till Gardermoen

Sammanslagningen kommer att medföra bättre kollektivtrafik till och från Oslo flygplats Gardermoen, men resenärerna kan fortsätta använda Flytoget som vanligt fram till dess att de nya systemen införs. Målet är att integrera alla tågavgångar i Østlandet till en del av det större kollektivtrafiksystemet, vilket kommer att leda till kortare väntetider, mer utrymme ombord och möjlighet för resenärer att använda Ruters biljettsystem i alla tåg.

– Vårt mål är att erbjuda alla tågresenärer i Østlandet en bättre service och samtidigt säkerställa att regeringen får ut mer för varje krona som investeras i järnvägen. Genom att göra Flytoget till ett dotterbolag till Vy kan vi dra nytta av Flytogets styrkor och ge resenärerna en ännu bättre upplevelse, säger Jon-Ivar Nygård, minister för transport och kommunikation.

Flytogets kultur fortsätter

Flytoget, som har blivit en av Norges starkaste varumärken med ett tydligt kundfokus, kommer att fortsätta sin verksamhet inom Vy-gruppen. Företagskulturen och Flytogets personal kommer att överföras till den nya organisationen, där syftet är att dra nytta av båda företagens erfarenheter för att utveckla framtidens järnvägstjänster.

– Företagen får nu tid att lära av varandra och harmonisera sina arbetsmetoder innan Vy tar över driften av alla tåg till och från flygplatsen. Det är viktigt att vi redan nu vidtar åtgärder för att säkerställa en smidig övergång och bibehålla en hög kvalitet på tågtjänsterna, säger Nygård.

Fusionen stöds av en extern rådgivare

En av de största utmaningarna för järnvägstrafiken i Østlandet är kapacitetsbristen i spårnätet, särskilt i järnvägstunneln mellan Oslos centralstation och Skøyen. Den planerade nya järnvägstunneln under Oslo kommer inte att vara klar på många år, vilket innebär att nuvarande kapacitet måste utnyttjas bättre.

– För att lösa detta problem har regeringen redan i mars 2023 beslutat att den kapacitet som Flytoget använder i dag kommer att användas för att stärka Vy:s tågtrafik. Genom att slå samman bolagen kan vi göra det enklare och mer kostnadseffektivt att utveckla ett bättre tågtrafikerbjudande för alla resenärer i hela Østlandet, inte bara på den nuvarande Flytoget-linjen, säger Nygård.

Flytogets framtid och kritik från oppositionen

Flytogets VD, Ståle Nistov, har uttryckt att företaget helst hade velat fortsätta som ett självständigt bolag, men respekterar beslutet och fokuserar nu på att bevara företagets kultur och kundorientering inom den nya strukturen.

– Vi tar till oss beslutet och kommer att arbeta för att upprätthålla den starka företagskultur och innovationskraft som Flytoget är känt för. Resenärerna förtjänar fortsatt hög service, och det är vad vi ska leverera även i den nya organisationen, säger Nistov.

Oppositionen är dock kritisk till fusionen. Morten Stordalen från Fremskrittspartiet anser att regeringen avvecklar den enda delen av norsk järnväg som har fungerat bra.

– Regeringen tar bort det enda som har fungerat bra inom norsk järnväg. I stället borde man ha satsat på att köra dubbla tågset på de mest trafikerade linjerna och införskaffa dubbeldäckare där det är möjligt, säger Stordalen.

Även Trond Helleland från det konservativa partiet är kritisk och anser att regeringen riskerar att förstöra ett framgångsrikt koncept. Han beskriver beslutet som ett steg tillbaka till tiden före Flytogets grundande 1998.

– Det är otroligt att regeringen vill förvandla guld till gråsten. Vy är ett av de mest impopulära varumärkena i Norge, medan Flytoget står i topp. Det här är inte bra för resenärerna, säger Helleland.

Flytoget kommer fortsatt att spela en viktig roll i den norska järnvägssektorn, men med fusionen hoppas regeringen kunna erbjuda en mer integrerad och effektiv kollektivtrafik för alla resenärer i Østlandet.

Källa: LOK-report