SJ kommer att under våren 2024 att byta bokningssystem, vilket kommer att innebära en rad förändringar för tågresenären. Bolaget släpper nu även sina biljetter för perioden 10 december och 8 april. Förra året var beskeden från Trafikverket väldigt sena men i år har SJ fått all information och planering som behövs enligt överenskommen tidsplan, vilket gör att biljetter för perioden släpps som planerat.
SJ kommer att byta bokningssystem under våren 2024. Det nya bokningssystemet kommer innebära en rad förändringar för tågresenären. Framför allt kommer bolaget kunna släppa biljetter för längre försäljningsperioder, vilket många kunder har efterfrågat.
Det blir också tydligare information om den specifika avgången man bokar, det kommer att finnas en ny möjlighet att betala tillval som exempelvis förbeställd mat med SJ Prio-poäng, och det kommer att bli enklare att boka om sin biljett vid en trafikstörning.
Den som bokar resor med avgång från 29 januari och framåt kommer också notera att de två biljettalternativen som erbjuds under senare delen av vintern är återbetalningsbar biljett och ej återbetalningsbar. Anledningen är att under övergången till SJs nya bokningssystem är möjligheten begränsad att administrera de ombokningsbara biljetterna, det alternativet utgår därför från 29 januari.
"Vi kommer att återkomma med besked om när en ombokningsbar biljett åter kommer att erbjudas i vårt bokningssystem", säger Tobbe Lundell.
En biljett i kategorin, Kan återbetalas, ger kunden rätt att avboka sin resa och få pengarna tillbaka om avbokning sker före tågets avgång. En kund med en återbetalningsbar biljett har även möjlighet att på resdagen kostnadsfritt byta avgång oavsett pris på den nya resan. Detta ger kunden möjlighet att byta avgångstid på biljett där bytet till den nya resan sker till en avgång med samma resdag, sträcka och samma komfort eller lägre som den ursprungliga biljetten.