Mantena har fått uppdraget att installera Alstoms ERTMS-ombordutrustning på de norska tågen. 12–13 tåg som ska trafikera Gjøvikbanen är påbörjade och ska vara klara vid årsskiftet. Därefter väntar 66 tåg som ska vara klara 2025 när Drammens station är uppgraderad.
Nu siktar Mantena på den svenska ERTMS-uppgraderingen med kvalitetstänk som ett starkt argument.
– Vi tittar på om det kommer att finnas en möjlighet för oss att vara en aktör där, säger Tore Løveid, Division Director of Products and Projects.
Tidsschemat för installation av ERTMS i Norge är tuffare än i Sverige. 2032 ska ombordutrustningen vara på plats.
– Vi ligger lite före Sverige, men i Norge är det 360–370 tåg som ska få utrustningen, medan det i Sverige handlar om närmare 4000 tåg, så det är ett stort jobb, säger Tore Løveid.
Mantena har på kort tid byggt upp en organisation som ska klara uppdraget.
– Jag kom till Mantena i april, då var vi 30–35 personer som jobbade med uppdraget. Nu är det 80, och vi ska upp till 160–170 medarbetare.
Den nya organisationen har ett starkt fokus på kvalitet.
– Vi är också mycket uppmärksamma på att vi utför arbetet så smart och effektivt som möjligt, säger Tore Løveid
Man utgår ifrån arbetet med det första tåget.
– Sedan tittar vi på hur lång tid arbetet tog och frågar oss: Hur kan vi jobba smartare? I vilken ordning ska olika arbetsuppgifter komma så det blir så optimalt som möjligt vad gäller kvalitet och effektivitet?
Därefter skapas arbetskort.
– För att säkerställa kvalitet måste de tekniker som gör de olika operationerna signera alla arbetskort med det de har gjort – att de faktiskt har genomfört det som står där. Då ser vi exakt hur långt vi har kommit i olika delar av projektet, säger Tore Løveid.
Mantena har också infört digital dokumentation.
– Det hänger bildskärmar ute vid spåren där vi mäter och visar våra framsteg under hela dagen. När vi kommer till lunchen kan vi se om vi är där vi ska vara i förhållande till vad vi har planerat. Och om vi inte är där kan vi analysera vad anledningen till det är.
Mantena har analyserat hur stort det optimala antalet medarbetare som arbetar med tågen ska vara.
– Vi försöker se till att de inte springer om benen på varandra eller stör varandra i arbetet. Så det är väldigt viktigt.
Utöver teknikerna som installerar ERTMS har Mantena skapat en organisation som sysslar med dokumentation och kvalitet.
– Det har skett på så sätt att vi faktiskt speglar Alstoms organisation så att vi kan kvalitetssäkra hela kedjan.
När installationen av ERTMS är klar på tågen följer en period då de genomgår det som kallas testning och driftsättning. Då tar Alstom ut tågen och har sina tekniker ombord för att testa att det Mantena utfört håller en sådan kvalitet att tågen har fullgod säkerhet.
– Vi tror att det arbete vi gör nu och den kompetens vi bygger upp kan vara attraktiv även för svenska kunder, säger Tore Løveid.
mantena.org